The loose threads of art history in contemporary creative actions

Authors

  • Marcos Rizolli Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Paula Serafim Daré Universidade Presbiteriana Mackenzie

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v16i16p178-191

Keywords:

Citation, Appropriation, Transgression, Intervention, Contemporary art

Abstract

Contemporary art has broken with many assumptions of the tradition of art history. This essay discusses four concepts that contemporary art artists use to reinterpret famous works. The text addresses some processes of citation, appropriation, transgression and intervention in past images as a possibility of revisiting cultural scenes with new extensions of meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcos Rizolli, Universidade Presbiteriana Mackenzie
    Professor Doutor Universidade Presbiteriana Mackenzie - Programa Educação, Arte e História da Cultura
  • Paula Serafim Daré, Universidade Presbiteriana Mackenzie

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Paulista (1990), especialização em Cinesiologia pelo Instituto Sedes Sapientiae (1995) e em Psicoterapia Junguiana pela Sociedade de Psicoterapia Junguiana e Departamento de Psiquiatria da Santa Casa de São Paulo (1994). Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2021) e Doutoranda em Educação, Arte e Historia da Cultura pela mesma instituição. Atua como psicóloga em consultório particular no atendimento de adultos. Analista Junguiana pelo Instituto Junguiano de São Paulo, membro da Associação Junguiana do Brasil e da International Association for Analytical Psychology (IAAP) e editora da revista Self - revista do Instituto Junguiano de São Paulo (2018 - 2023). Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Clínica, atuando principalmente nos seguintes temas: psicologia analítica, psicologia e arte, psicologia e habitação.

References

DICIONÀRIO ETIMOLÓGICO https://www.dicionarioetimologico.com.br/subversao/#google_vignett e. Verbete: Subversão. Acesso em 27.03.2024.

DRUMMOND, Carlos. Alguma Poesia. Rio de Janeiro: Editora Record, 2022.

MELO, Mariana Souza. Intervenções Urbanas na arte contemporânea em Pernambuco: questões do uso do espaço público. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2018.

OLIVEIRA, Flávio. Vestígios: Uma investigação do ato de apropriação na arte. Dissertação de Mestrado, Universidade do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017.

SCHWARCZ, Lilia. https://www.youtube.com/watch?v=V9mACRbXZKE.,2021. Acesso em 29.03.2024.

THORNTON, Sara (2014). O que é um artista? Rio de Janeiro: Zahar, 2014.

ZYGMONT, Bryan. Vênus de Villendorf

https://pt.khanacademy.org/humanities/prehistoric-art/paleolithic/paleolithic-objects/a/venus-of-willendorf. Acesso em 29.03.2024.

Published

2024-07-31

How to Cite

Rizolli, M., & Daré, P. S. (2024). The loose threads of art history in contemporary creative actions. Revista ARA, 16(16), 178-191. https://doi.org/10.11606/issn.2525-8354.v16i16p178-191