Coisas que se pode aprender sobre CT&I no Brasil pela análise das publicações científicas com autores no país

Autores

  • Carlos Henrique de Brito Cruz Universidade de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i135p71-100

Palavras-chave:

CT&I, Setor acadêmico e empresarial, Publicações brasileiras

Resumo

No presente trabalho usamos informações sobre publicações científicas com autores no Brasil para analisar algumas características do sistema de CT&I e identificar oportunidades para melhorar as políticas para ciência, tecnologia e inovação no país. Abordamos variações temporais nas tendências, de forma que o leitor possa observá-las à luz do histórico das políticas e condições do sistema de CT&I. Analisamos as taxas de crescimento do conjunto de publicações, as contribuições do setor acadêmico e empresarial, as contribuições regionais e a participação em termos de áreas de pesquisa e dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável. Entre as observações, destacamos a debilidade do esforço de P&D em empresas, o que limita a capacidade para estabelecer parcerias com universidades (mesmo que essas colaborações venham crescendo), e o lento aumento do impacto de citações do conjunto de publicações do país.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • Carlos Henrique de Brito Cruz, Universidade de Campinas

    Professor Emérito da Unicamp e vice-presidente sênior de Redes de Pesquisa da Elsevier

Referências

ACSB and multiple signers. San Francisco Declaration on Research Assessment (DORA). Retrieved August 31, 2022, from https://sfdora.org/read/. ARORA, A. et al. The changing structure of American innovation: some cautionary remarks

for economic growth. 2019 (http://www.nber.org/papers/w25893).

ARORA, A.; BELENZON, S.; SHEER, L. Back to basics: why do firms invest in research?. 2017 (http://www.nber.org/papers/w23187).

BAAS, J. et al. “Scopus as a curated, high-quality bibliometric data source for academic research in quantitative science studies”. Quantitative Science Studies, 1 (1), 2020, pp. 377-86.

“BEYOND the science bubble”. Nature, 391, 2017 (https://www.nature.com/articles/542391a).

BORNMANN, L.; HAUNSCHILD, R.; MUTZ, R. “Growth rates of modern science: a latent piecewise growth curve approach to model publication numbers from established and new literature databases”. Humanities and Social Sciences Communications, 8 (1), 2021.

BRITO CRUZ, C. H. “Benchmarking university/industry research collaboration in Brazil”, in E. B. Reynolds; B. R. Schneider; E. Zylberberg (eds.). Innovation in Brazil: advancing development in the 21st Century, 2019 (https://doi.org/10.4324/9780429053092).

BRITO CRUZ, C. H. “Ciência fundamental: desafios para a competividade acadêmica”, 2010 (https://doi.org/10.13140/RG.2.2.24512.61447).

BRITO CRUZ, C. H. “Ciência, tecnologia e desenvolvimento no Brasil”, 2013 (https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11090.84166).

CALVERT, J.; PATEL, P. “University-industry research collaborations in the UK: bibliometric trends”. Science and Public Policy, 30 (2), 2003, pp. 85-96 (https://doi.org/10.3152/147154303781780597).

COLLEGE, L. Snowball Metrics Recipe Book, 2017 (www.snowballmetrics.com). EL-OUAHI, J.; ROBINSON-GARCÍA, N.; COSTAS, R. Analyzing scientific mobility and collaboration in the Middle East and North Africa, 2021 (https://doi.org/10.1162/qss).

ELSEVIER. What are the most used subject area categories and classifications in Scopus?, 2022 (https://Service.Elsevier.Com/App/Answers/Detail/A_id/14882/Supporthub/Scopus/~/What-Are-the-Most-Frequent-Subject-Area-Categories-and-ClassificationsUsed-In/).

FAPESP. Código de boas práticas científicas, 2014 (https://fapesp.br/boaspraticas/). GLOBAL Research Council. 2019 GRC statement of principles: addressing expectations of societal and economic impact, 2019.

GUERRERO-BOTE, V. P. et al. “Comparative analysis of the bibliographic data sources dimensions and Scopus: an approach at the country and institutional levels”. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 5, 2021 (https://doi.org/10.3389/frma.2020.593494).

HICKS, D. et al. “Bibliometrics: The Leiden Manifesto for research metrics”. Nature, 520, 2015, pp. 429-30 (https://www.nature.com/articles/520429a).

LETA, J.; BRITO CRUZ, C. H. “A produção científica brasileira”, in E. B. Viotti; M. de M. Macedo (eds.). Indicadores de ciência, tecnologia e inovação no Brasil. Campinas, Editora da Unicamp, 2003, pp. 121-68.

LETA, J.; CHAIMOVICH, H. “Recognition and international collaboration: the Brazilian case”. Budapest Scientometrics, 53 (3), 2002, pp. 325-35.

MARX, M.; FUEGI, A. “Reliance on science: worldwide front-page patent citations to scientific articles”. Strategic Management Journal, 41 (9), 2020, pp. 1.572-94.

McMANUS, C. et al. “International collaboration in Brazilian science: financing and impact”. Scientometrics, 125 (3), 2020, pp. 2.745-72.

McMANUS, C. et al. “Profiles not metrics: the case of Brazilian universities”. Anais da Academia Brasileira de Ciências, 93 (4), 2021.

McMANUS, C.; BAETA NEVES, A. A.; MARANHÃO, A. Q. “Brazilian publication profiles: where and how Brazilian authors publish”. Anais da Academia Brasileira de Ciências,92 (2), 2020, pp. 1-22.

McMANUS, C.; BAETA NEVES, A. A. “Funding research in Brazil”. Scientometrics, 126 (1), 2021, pp. 801-23.

METRICAS.EDU – University performance and international comparison. Retrieved September 1, 2022 (https://metricas.usp.br/en/).

MOED, H. F.; AISATI, M.; PLUME, A. “Studying scientific migration in Scopus”. Scientometrics, 94 (3), 2013, pp. 929-42.

NARIN, F.; HAMILTON, K. S.; OLIVASTRO, D. “The increasing linkage between U.S. technology and public science”. Research Policy, 26, 1997, pp. 317-30.

NARIN, F.; OLIVASTRO, D. “Status report: Linkage between technology and science”. Research Policy, 1992, pp. 237-49.

NARIN, F.; OLIVASTRO, D. “Technology indicators based on patents and patent citations”, in Handbook of Quantitative Studies of Science and Technology, 1988 (https://doi.org/10.1016/b978-0-444-70537-2.50020-9).

NATIONAL Research Council (US); COMMITTEE on Responsibilities of Authorship in the Biological Sciences. The Purpose of Publication and Responsibilities for Sharing, 2003 (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK97153/).

RIVEST, M. et al. Dataset: Improving the Scopus and Aurora queries to identify research that supports the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) 2021. Elsevier BV (https://doi.org/10.17632/9SXDYKM8S4.4).

ROBERGE, G.; KASHNITSKY, Y.; JAMES, C. Elsevier 2022 Sustainable Development Goals (SDG) Mapping. Mendeley Data, V1, 2022 (https://elsevier.digitalcommonsdata.com/datasets/6bjy52jkm9).

SZOMSZOR, M.; ADIE, E. Overton – a bibliometric database of policy document citations, 2022 (http://arxiv.org/abs/2201.07643).

“THE IMPACT of the State on Scientific Research”. Nature, 122 (3062), 1928, pp. 1-3.

TIJSSEN, R. J. W. “Co-authored research publications and strategic analysis of publicprivate collaboration”. Research Evaluation, 2012a (https://doi.org/10.1093/reseval/rvs013).

TIJSSEN, R. J. W. “Co-authored research publications and strategic analysis of public-private collaboration”. Research Evaluation, 21 (3), 2012b, pp. 204-15 (https://doi.org/10.1093/reseval/rvs013).

TIJSSEN, R. J. W. “Universities and industrially relevant science: towards measurement models and indicators of entrepreneurial orientation”. Research Policy, 35 (10), 2006, pp. 1.569-85 (https://doi.org/10.1016/j.respol.2006.09.025).

TIJSSEN, R. J. W.; VAN LEEUWEN, T. N. “Measuring impacts of academic science on industrial research: a citation-based approach”. Scientometrics, 66 (1), 2006, pp. 55-69.

VISSER, M.; VAN ECK, N. J.; WALTMAN, L. “Large-scale comparison of bibliographic data sources: Scopus, Web of Science, dimensions, crossref, and Microsoft academic”. Quantitative Science Studies, 2 (1), 2021, pp. 20-41.

YIN, Y. et al. “Public use and public funding of science”. Nature Human Behaviour, 2022 (https://doi.org/10.1038/s41562-022-01397-5).

ZANOTTO, E. D. et al. “Internacionalização e pesquisa colaborativa”, in Fapesp 60 anos – A ciência no desenvolvimento nacional. São Carlos, Editora Cubo, 2022, pp. 2-29

Downloads

Publicado

2022-12-22

Edição

Seção

Dossiê bicentenário da independência: ciência e tecnologia

Como Citar

CRUZ, Carlos Henrique de Brito. Coisas que se pode aprender sobre CT&I no Brasil pela análise das publicações científicas com autores no país. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 135, p. 71–100, 2022. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i135p71-100. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/206250.. Acesso em: 11 maio. 2024.