Reificação ética e cidadania: o caso do ensino religioso paranaense

Authors

  • Guilherme Borges Centro Brasileiro de Análise e Planejamento
  • Henrique Fernandes Antunes Centro Brasileiro de Análise e Planejamento

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i142p91-106

Keywords:

Religious education, Citizenship, Pluralism, Education, Religion

Abstract

Since the end of the 1980s, religious education taught in Brazilian public schools has undergone extensive revisions in terms of its official objectives, which now include the mission of instilling in students respect for the country’s cultural and religious diversity, given that such an attitude would be indispensable for building citizenship. In order to analyze these changes in scope, the focus of the investigation is on religious education classes formatted by the Department of Education of the state of Paraná, which has been considered by actors in the educational field itself to be a pioneering reference in outlining an initially ecumenical and then inter-religious profile for this school subject.

Downloads

Author Biographies

  • Guilherme Borges, Centro Brasileiro de Análise e Planejamento

    Pesquisador do Cebrap e do projeto NCF, Canadá.

  • Henrique Fernandes Antunes, Centro Brasileiro de Análise e Planejamento

    Pesquisador do Cebrap e do projeto NCF, Canadá.

References

BECKFORD, J. “Re-thinking religious pluralism”, in G. Giordan; E. Pace (eds.). Religious pluralism: framing religious diversity in the contemporary world. Heidelberg, Springer, 2014.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, Presidência da República. Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, Presidência da República. Subchefia para Assuntos Jurídicos, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.

COSTA, D. R. D.; NIZER, C. do R. “O ensino religioso no Paraná: uma nova perspectiva de conhecimento”. Relegens Thréskeia, v. 2, n. 1. Curitiba, Núcleo de Pesquisa em Religião (Nupper), 2013, pp. 1-11.

FRISANCO, F. Ensino religioso na escola pública: uma questão política. Dissertação de mestrado. Maringá, Universidade Estadual de Maringá, 2000.

GIL FILHO, S. F. “O ensino religioso nas escolas públicas do Brasil: discurso e poder frente ao pluralismo religioso”. Revista Diálogo Educacional, v. 5, n. 16. Curitiba, Universidade Católica do Paraná, 2005, pp. 121-45.

IGLESIAS DO AMARAL, T. C.; TOLEDO, C. de A. A. “Análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais para o ensino religioso nas escolas públicas”. Revista HISTEDBR, n. 14. Campinas, Faculdade de Educação da Unicamp, 2004, pp. 1-18.

MALVEZZI, M. C. F.; TOLEDO, C. de A. A. “A formação do professor de ensino religioso no Paraná”. Educere et Educare, v. 5, n. 9. Cascavel, Unioeste, 2010, pp. 187-98.

MONTERO, P. “Da liberdade religiosa ao pluralismo: a diversidade como valor no ensino religioso escolar no Paraná”. Horizontes Antropológicos. No prelo. Porto Alegre, IFCH-UFRGS, 2022.

MONTERO, P. “Ensino religioso escolar nos votos do STF: a religião como crença”. Estudos de Religião, v. 37, n. 1, 2023, pp. 43-64.

MOUFFE, C. O regresso do político. Lisboa, Gradiva, 1996.

SCHLUCHTER, W. “Politeísmo dos valores”, in J. Souza (org.). A atualidade de Max Weber. Brasília, Editora Universidade de Brasília, 2000.

Published

2024-09-20

Issue

Section

Dossiê Religião e Escola

Funding data

How to Cite

BORGES, Guilherme; ANTUNES, Henrique Fernandes. Reificação ética e cidadania: o caso do ensino religioso paranaense. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 142, p. 91–106, 2024. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i142p91-106. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/227988.. Acesso em: 2 apr. 2025.