O Tropicalismo e a crítica da canção

Authors

  • Celso Favaretto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p117-124

Keywords:

art, culture, song, Tropicalism, experimentalism, politics

Abstract

The article highlights the uniqueness of the activity of the Tropicalism movement, focusing on the modes of production which distinguished its songs since its beginning in terms of concept, structure, transmission and intervention on the artistic and cultural debates taking place in Brazil during the 1960s

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Celso Favaretto, Universidade de São Paulo

    é professor aposentado da Universidade de São Paulo

References

GALVÃO, Walnice Nogueira. “MMPB: Uma Análise Ideológica”, in A Parte, 2. São Paulo, Tusp, maio-junho/1968.

LOUZADA FILHO, O. C. “O Contexto Tropical”, in A Parte, 2. São Paulo, Tusp, maio-junho/1968.

MEDAGLIA, Júlio. “Música, Não Música, Antimúsica. Entrevista com Damiano Cozzella, Rogério Duprat, Willy Corrêa de Oliveira, Gilberto Mendes”, in O Estado de S. Paulo – Suplemento Literário, 22/4/67.

OITICICA, Hélio. “A Trama da Terra que Treme. O Sentido de Vanguarda do Grupo Baiano”, in Correio da Manhã. Rio de Janeiro, 24/11/1968.

. “Brasil Diarreia”, in Ferreira Gullar (org.). Arte Brasil Hoje. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1973.

PEDROSA, Mário. “Brasília, a Cidade Nova”, in Otília B. F. Arantes (org.). Textos Escolhidos III – Acadêmicos e Modernos. São Paulo, Edusp, 1998.

SCHWARZ, Roberto. “Notas sobre Vanguarda e Conformismo”, in Teoria e Prática, 2, outubro de 1967.

Published

2016-12-16

Issue

Section

Dossiê música popular brasileira na usp

How to Cite

FAVARETTO, Celso. O Tropicalismo e a crítica da canção. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 111, p. 117–124, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i111p117-124. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/127606.. Acesso em: 16 jul. 2024.