Música popular brasileira experimental: Itamar Assumpção, a vanguarda paulista e a tropicália

Authors

  • Sean Stroud University of London

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i87p86-97

Keywords:

experimental music, record industry, Itamar Assumpção, vanguarda paulista

Abstract

This article examines the early phase of Itamar Assumpção's career at the start of the 1980s from the point of view of how his challenging music and his nonconformist attitude were received by the Brazilian press and music industry at that time. Despite overwhelmingly positive critical acclaim Assumpção failed to achieve commercial success and widespread popular exposure. This failure (and the failure of the other leading lights of the vanguarda paulista such as Arrigo Barnabé and Grupo Rumo) to break through to commercial success was markedly dissimilar to the trajectory of the majority of the artists associated with the tropicália movement of the late 1960s, despite the fact that tropicália also set out to radically challenge the style of contemporary popular music.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sean Stroud, University of London

    é PhD em Música Popular Brasileira pela Universidade de Londres e autor de The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music (Ashgate).

References

ALMEIDA, Miguel de. “Pesquisa, um Artifício para Enquadrar Itamar”, in Folha de S. Paulo, 21/7/82, p. 32.

ANON. “Itamar e sua Banda, com Música, Visual e Denúncia”, in Folha de S. Paulo, 5/5/82, p. 33.

CHAGAS, Luiz & TARANTINO, Mônica. Pretobrás: Por que Eu Não Pensei Nisso Antes? vol. 1. São Paulo, Ediouro, 2006a.

________. Pretobrás: Por que Eu Não Pensei Nisso Antes? vol. 2. São Paulo, Ediouro, 2006b.

DIAS, Marcia Tosta. Os Donos da Voz. São Paulo, Boitempo, 2000.

DUCLÓS, Nei. “O Som Desconhecido das Novas Gerações”, in Istoé, 12/12/79, pp. 76-8.

GIL, Gilberto. “Anjo Torto”, in CHAGAS, Luiz & TARANTINO, Mônica. Pretobrás: Por que Eu Não Pensei Nisso Antes? vol. 2. São Paulo, Ediouro, 2006, pp. 22-3.

MIDANI, André. Música, Ídolos e Poder: Do Vinil ao Download. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 2008.

NAPOLITANO, Marcos. Cultura Brasileira: Utopia e Massificação (1950-1980). São Paulo, Contexto, 2001.

NEGUS, Keith. “Where the Mystical Meets the Market: Creativity and Commerce in the Production of Popular Music”, in Sociological Review 43, 1995, pp. 316-41.

OLIVEIRA, Laerte Fernandes de. Em um Porão em São Paulo: o Lira Paulistana e a Produção Alternativa. São Paulo, Annablume, 2002.

RIBEIRO, Paulo Roberto. “Fala Beleléu, um Compositor que É ‘Isca de Polícia’”, in Movimento, 29/6/81,p. 19.

SOUZA, Okky de. “Sopro de Vida”, in Veja, 6/5/81, p. 120.

SOUZA, Tárik de. “Microfones Abertos: com a Última Palavra, Arrigo Barnabé”, in O Som Nosso da Cada Dia. Porto Alegre, L&PM, 1983, pp. 195-99.

STROUD, Sean. The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music: Politics, Culture and the Creation of Música Popular Brasileira. Hampshire, Ashgate, 2008.

TATIT, Luiz. “A Transmutação do Artista”, in L. Chagas e M. Tarantino. Pretobrás: Por que Eu Não Pensei Nisso Antes? vol. 1. São Paulo, Ediouro, 2006, pp. 21-31.

WISNIK, José Miguel. “A Música Popular de São Paulo: Te Manduco-Não Manduca”, in Folha de S. Paulo, 29/7/01, pp. 14-9.

Published

2010-11-01

How to Cite

STROUD, Sean. Música popular brasileira experimental: Itamar Assumpção, a vanguarda paulista e a tropicália . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 87, p. 86–97, 2010. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i87p86-97. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/13832.. Acesso em: 3 jul. 2024.