O humor gráfico no Brasil pela obra de três artistas: Ângelo Agostini, J. Carlos e Henfil

Authors

  • Waldomiro Vergueiro Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i88p38-49

Keywords:

press, history of Brazil, graphic humor

Abstract

The printing press did not arrive in Brazil before the transfer of the Portuguese Royal Family to the country in 1808. From that time on, graphic humor has been steadily present in Brazilian publications, not only for catering to the needs of an illiterate population but also because of the work of some distinguished graphic artists. Three of them, Ângelo Agostini, J. Carlos and Henfil, can be regarded as exemplary in shaping the Brazilian graphic humor. They are analyzed in this article, which seeks to discuss their individual influence in shaping a type of graphic humor mirroring features of the Brazilian culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Waldomiro Vergueiro, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    é professor titular da ECA-USP.

References

AUGUSTO, José Carlos. “A Vida Fluminense: ‘Folha Joco-séria-illustrada’” (1868-1875), in 21o Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Curitiba, 2009. Curitiba, Intercom, 2009. 15p. (disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1235-1.pdf. Acesso em: 2/set./2010).

CAGNIN, Antonio Luiz. “Foi o Diabo!”, in Diabo Coxo: São Paulo, 1864-1865. Edição fac-similar. São Paulo, Edusp, 2005, pp. 9-19.

CAVALCANTI, Lailson de Holanda. Historia del Humor Gráfico en el Brasil. Lleida, Editorial Milenio, 2005.

CIRNE, Moacy. História e Crítica dos Quadrinhos Brasileiros. Rio de Janeiro, Funarte, 1990.

COTRIM, Álvaro. J. Carlos: Época, Vida, Obra. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1985.

DAPIEVE, Arthur; LOREDANO, Cássio. J. Carlos Contra a Guerra: as Grandes Tragédias do Século XX na Visão de um Caricaturista Brasileiro. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, 2000.

FONSECA, Joaquim da. Caricatura: a Imagem Gráfica do Humor. Porto Alegre, Artes e Ofícios, 1999.

LIMA, Herman. História da Caricatura no Brasil. Rio de Janeiro, José Olympio Editora, 1963.

LOPES, Aristeu Elisandro Machado. A República e Seus Símbolos: a Imprensa Ilustrada e o Ideário Republicano. Rio de Janeiro, 1868-1903. Porto Alegre, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2010. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em História, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/ha ndle/10183/23233. Acesso em: 19/out./2010).

LOREDANO, Cássio. O Bonde e a Linha: um Perfil de J. Carlos. São Paulo, Capivara, 2002.

MALTA, Márcio. Henfil: o Humor Subversivo. São Paulo, Expressão Popular, 2008.

MORAES, Dênis. O Rebelde do Traço: a Vida de Henfil. 2a ed. Rio de Janeiro, José Olympio, 1997.

MOYA, Álvaro de. História da História em Quadrinhos. São Paulo, Brasiliense, 1996.

SANTOS, Délio Freire dos. “Primórdios da Imprensa Caricata Paulistana: O Cabrião”, in Cabrião: Semanário Humorístico Editado por Angelo Agostini, Américo de Campos e Antonio Manoel dos Reis, 1866-1867. 2a ed. São Paulo, Editora Unesp/Imprensa Oficial do Estado, 2000, pp. xi-xlv.

SEIXAS, Rozeny. Morte e Vida Zeferino: Henfil e Humor na Revista Fradim. Rio de Janeiro, Oficina do Autor, 1996.

SILVA, Daniela Cardoso da. “Humor e Ensino: J. Carlos e a Caricatura no Ensino de História”, in Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, ano 1, n. 1, jul./2009, pp. 1-11 (disponível em: http://www.rbhcs.com/index_arquivos/Artigo.Humor%20e%20ensino%20J.%20Carlos%20e%20a%20caricatura%20no%20Ensino%20de%20Hist%C3%B3ria.pdf. Acesso em: 21/out./2010).

SODRÉ, Nelson Werneck. História da Imprensa no Brasil. 4a ed. Rio de Janeiro, Mauad, 2004.

SOUZA, Karen Fernanda Rodrigues de. As Cores do Traço: Paternalismo, Raça e Identidade Nacional na Semana Illustrada (1860-1876). Campinas, Universidade Estadual de Campinas, 2007. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em História, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (disponível em: http://cutter.unicamp.br/document/?code=vtls000408516&fd=y. Acesso em: 10/set/2010).

TEIXEIRA, Luiz Guilherme Sodré. “O Traço como Texto: a História da Charge no Rio de Janeiro de 1860 a 1930”, in Coleção Papéis Avulsos, n. 38. Rio de Janeiro, Casa de Rui Barbosa, 2001(disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/dados/DOC/artigos/o-z/FCRB_LuizGuilhermeSodreTeixeira_A_historia_da_charge.pdf. Acesso em: 30/ago./2010).

VÁRIOS AUTORES. Henfil: Filho do Brasil. São Paulo, Sindicato dos Jornalistas Profissionais no Estado de São Paulo, 2008, pp. 17-8.

Published

2011-02-01

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

VERGUEIRO, Waldomiro. O humor gráfico no Brasil pela obra de três artistas: Ângelo Agostini, J. Carlos e Henfil . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 88, p. 38–49, 2011. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i88p38-49. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/13850.. Acesso em: 3 jul. 2024.