Crônicas da Mula Manca: humorismo e lingugem radiofônica no Brasil do pós-guerra

Authors

  • Theophilo Augusto Pinto Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História Social

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i88p74-87

Keywords:

humor, radio, comedy shows, radio language

Abstract

The first fifteen years of commercial radio broadcasting in Brazil saw what we call the invention of the radio audience. As a result, some debates were carried out concerning the best way to create its form and content. By analyzing some comedy shows of that time, we advance some thoughts on how the representations of what was considered "appropriate" to the radio were tested, respected; and sometimes breached. We will focus on a 1947 episode involving the Carnival march "Eu quero é rosetar".

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Theophilo Augusto Pinto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de História Social

    é doutorando do Departamento de História Social da FFLCH-USP.

References

ADORNO, T. W. “On the Fetish-Character in Music and the Regression of Listening”, in A. Arato & E. Gebhardt (eds.). The Essential Frankfurt School Reader. New York, Continuum, 1998 [1938], pp. 270-99.

ADORNO, T. W.; & HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: Fragmentos Filosóficos Trad. G. A. Almeida. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 1985 [1947].

AGUIAR, R. C. Almanaque da Rádio Nacional. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, 2007.

ANDRADE, M. “A Língua Radiofônica”, in O Empalhador de Passarinho. 3a ed. São Paulo, Martins/INL, 1972 [1940], pp. 205-10.

BAKHTIN, M. M. Rabelais and His World. Trad. H. Iswolsky. Bloomington, Indiana University Press, 1984 [1936].

BLOCH, M. Apologia da História ou O Ofício de Historiador. Trad. A. Telles. Rio de Janeiro, Jorge Zahar, 2002 [1949].

CANCLINI, N. G. Consumidores e Cidadãos: Conflitos Multiculturais da Globalização. Trad. M. S. Dias. 7a ed. Rio de Janeiro, Editora da UFRJ, 2008.

CASÉ, R. Programa Casé – O Rádio Começou Aqui. Rio de Janeiro, Mauad, 1995.

DOMINGUES, H. A História do Repórter Esso [cassete]. Rio de Janeiro, Collectors, s.d.

DOUGLAS, S. J. Listening In – Radio and the American Imagination. Minneapolis, Minnesotta Press, 2004.

EFEGÊ, J. O Carnaval Carioca Através da Música (vol. 2). Rio de Janeiro, Francisco Alves, 1985 [1978].

FERRARETO, L. A. Rádio – O Veículo, a História e a Técnica. 2a ed. Porto Alegre, Sagra Luzzatto, 2001.

GOLDFEDER, M. Por Trás das Ondas da Rádio Nacional (Coleção Estudos Brasileiros, vol. 47). Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1980.

GONTIJO, S. A Voz do Povo – o Ibope no Brasil. Rio de Janeiro, Objetiva, 1996.

GOULART, S. Sob a Verdade Oficial: Ideologia, Propaganda e Censura no Estado Novo. São Paulo, Marco Zero, 1990.

GUIMARÃES, V. L. O PCB Cai no Samba: os Comunistas e a Cultura Popular 1945-1950. Rio de Janeiro, Arquivo Público do Estado do Rio de Janeiro, 2009.

MCCANN, B. Hello, Hello Brazil – Popular Music in the Making of Modern Brazil. Durham, Duke University Press, 2004.

MERTON, R. K. & LAZARSFELD, P. F. “Comunicação de Massa, Gosto Popular e a Organização da Ação Social”, in Teoria da Cultura de Massa. 6a ed. São Paulo, Paz e Terra, 2002 [1948], pp.109-31.

NEPOMUCENO, R. Música Caipira – da Roça ao Rodeio (Coleção Todos os Cantos). São Paulo, Editora 34, 1999.

PAIVA, S. C. Viva o Rebolado! Vida e Morte do Teatro de Revista Brasileiro. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1991.

PERDIGÃO, P. No Ar: PRK-30! O mais Famoso Programa de Humor da Era do Rádio. Rio de Janeiro, Casa da Palavra, 2003.

PINTO, T. A. “Rádio, Música e Memória: Reflexões sobre a Música Popular Brasileira, o Auge da Rádio Nacional e a Construção de suas Narrativas na Década de 1970”, in Anais. VII Congresso.

IASPM-AL, 2006. Havana. Casa de las Américas, 2006, p. 43.

PIRES, L. Brasileiros Pocotó: Reflexões sobre a Mediocridade que Assola o Brasil. São Paulo, Panda Books, 2004.

SALIBA, E. T. Raízes do Riso – a Representação Humorística na História Brasileira: da Belle Époque aos Primeiros Tempos do Rádio. São Paulo, Companhia das Letras, 2002.

SILVA, J. L. D. O. A. D. Rádio: Oralidade Mediatizada – o Spot e os Elementos da Linguagem Radiofônica. São Paulo, Annablume, 1999.

TINHORÃO, J. R. Música Popular – do Gramofone ao Rádio e TV (Coleção Ensaios, vol. 69). São Paulo, Ática, 1978.

ULANOVSKY, C.; MERKIN, M.; PANNO, J. J. & TIJMAN, G. Días de Rádio (1920-1959) (vol. 1). Buenos Aires, Emecé, 2004.

VELLOSO, M. Mário Lago: Boemia e Política. 2a ed. Rio de Janeiro, Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998 [1997].

ZUMTHOR, P. Performance, Recepção, Leitura. Trad. J. P. Ferreira & S. Fenerich. São Paulo, Educ, 2000 [1990].

Published

2011-02-01

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

PINTO, Theophilo Augusto. Crônicas da Mula Manca: humorismo e lingugem radiofônica no Brasil do pós-guerra . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 88, p. 74–87, 2011. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i88p74-87. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/13853.. Acesso em: 21 nov. 2024.