Humor na televisão brasileira: o interessante e inusitado caso do programa Os Trapalhões

Authors

  • Gêisa Fernandes D'Oliveira Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
  • Waldomiro Vergueiro Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i88p122-132

Keywords:

TV, humor, Os Trapalhões, carnivalization

Abstract

Comedy shows have always held a place of prominence on Brazilian television, as is the case with the series Os Trapalhões. This show is an object of study of special interest not only for being the longest running comedy show in the history of world television, but also because it crafted a peculiar humor inspired by circus practices and rooted in Brazilian chanchadas [burlesque comedy films]. This article discusses the humor devised by Os Trapalhões comedy team, and highlights some of its characteristics from the viewpoint of the carnivalization theory by Bakhtin and concepts of the political correctness movement. It advances that their exploiting of the reversal of expectations might be at the core of their success, insofar as it allowed them to deliver a cathartic experience to their audience.

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Author Biographies

  • Gêisa Fernandes D'Oliveira, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    é doutora em Comunicação pela ECA-USP.

  • Waldomiro Vergueiro, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes

    é professor titular da ECA-USP.

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Published

2011-02-01

Issue

Section

Dossiê

How to Cite

D'OLIVEIRA, Gêisa Fernandes; VERGUEIRO, Waldomiro. Humor na televisão brasileira: o interessante e inusitado caso do programa Os Trapalhões . Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 88, p. 122–132, 2011. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i88p122-132. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/13857.. Acesso em: 22 jul. 2024.