As fundações estaduais de amparo à pesquisa e o desenvolvimento da ciência, tecnologia e inovação no Brasil
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i89p174-189Keywords:
scientific production, science, technology, education, innovationAbstract
This article presents the international and national scientific scenario, focusing mainly on the trajectory Brazil has taken throughout the years, and on the perspective that can be inferred from the historical approach outlined. It demonstrates that the country cannot rely solely on the success achieved in the last few years as regards the indicator of indexed scientific production. It needs urgently and hastily to reach a new threshold and become a scientific and technological world power. The most recent success cases are presented in a way to demonstrate that it is possible to enhance national competiveness. To do that, we need to have as a basis a serious and consistent policy aimed at valuating the science-technology-innovation trinomial as one of the pillars to ensure the social and economical sustainable development of the country. Such policy demands, among other elements, the effective participation of the state support research foundations. The article presents recommendations that might point the knots to be untied; and also the devising of a strong and long-lasting policy for the national development.Downloads
References
ALMEIDA, N. N.; BORGES, M. N. “A Pós-graduação em Engenharia no Brasil: uma Perspectiva Histórica no Âmbito das Políticas Públicas”, in Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação Cesgranrio. Vol. 15, no 56, julho-setembro/2007, pp. 323-39.
BARRETO, F. C. S.; BORGES, M. N. “Novas Políticas de Apoio à Pós-graduação: o Caso Fapemig-Capes”, in Ensaio – Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Fundação Cesgranrio. Vol.17, no 65, outubro-dezembro/2009, pp. 599-612.
BORGES, M. N.; VILELA, E. F. “Developing Strategies: Minas Gerais Science and Technology Parks”. Artigo aceito para publicação nos Anais do XXVII IASP World Conference on Science and Technology Parks. Daedok, Coreia do Sul, 2010.
CNI – Confederação Nacional da Indústria. “iNOVA Engenharia –Propostas para a Modernização da Educação em Engenharia no Brasil”. CNI/Sesi/Senai/IEL, Brasília, 2006.
CONFAP – Conselho Nacional das Fundações Estaduais de Amparo à Pesquisa. Itens extraídos da proposta publicada nos Anais da 4a Conferência Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação – CNCTI, 2010.
MCT – Ministério da Ciência e Tecnologia. “Programa Institutos Nacionais de C&T – INCT”. MCT-CNPq. Disponível em: http://www.cnpq.br/ editais/ct/2008/docs/015_anexo.pdf.PDP – Política de Desenvolvimento Produtivo. Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior – MDIC, s. d. Disponível em: http://www.mdic.gov.br/pdp/index.php/sitio/inicial.
WHITE, M. Rivalidades Produtivas – Disputas e Brigas que Impulsionaram a Ciência e a Tecnologia. Rio de Janeiro, Record, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista USP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Pertence à revista. Uma vez publicado o artigo, os direitos passam a ser da revista, sendo proibida a reprodução e a inclusão de trechos sem a permissão do editor. |