Peter Schlemihl: pacto fáustico em séries culturais

Authors

  • Adriano Carvalho Araujo e Sousa Universidade Federal de São Carlos

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.i126p59-70

Keywords:

Jerusa Pires Ferreira, Cultural translation, Fausto, Schlemihl, Animation, Literary archetype

Abstract

From the short story The wonderful story of Peter Schlemihl, by Adelbert von Chamisso, the author analyzes the animation L’Homme sans ombre, by Georges Schwizgebel, and its translation process from one language to another. The loss of shadow appears as an archetypal image of the Faustian pact, which leads the animator to problematize colors in dialogue with the painting.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Adriano Carvalho Araujo e Sousa, Universidade Federal de São Carlos

    É pós-doutorando em Estudos de Literatura pela Ufscar e autor de Poética de Júlio Bressane: cinema(s) da transcriação (Fapesp/Educ).

References

CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem e outras metas. 4ª ed. São Paulo, Perspectiva, 1992.

CHAMISSO, Adelbert von. A história maravilhosa de Peter Schlemihl. 2ª ed. Posfácio de

Thomas Mann. Trad. Marcus Mazzari. São Paulo, Estação Liberdade, 2003.

CHAMISSO, Adelbert von. L’Étrange histoire de Peter Schlemihl. Paris, Folio, 1992.

CHOLODENKO, Alan. “A animação do cinema”. Galáxia, n. 34, jan.-abr./2017.

FRENZEL, Elizabeth. Diccionario de argumentos de literatura. Madrid, Gredos, 1976.

GAUDREAULT, André. “O cinema dito dos primeiros tempos”. Galáxia, n. 37, jan.-abr./2018.

GAUDREAULT, André; MARION, Philippe. La fin du cinéma? Un média en crise à l’ère du

numérique. Paris, Armand Colin, 2013.

JUNG, Carl Gustav. Os arquétipos e o inconsciente coletivo. 7ª ed. Petrópolis, Vozes, 2011.

MANOVICH, L. The language of new media, Cambridge, The MIT Press, 2001-2002.

MARTINEZ OLMEDILLA, A. El despertar de Fausto. Madrid, Prensa Moderna, 1932.

MARX, Karl. O 18 de brumário de Luís Bonaparte. São Paulo, Boitempo, 2011.

MELETÍNSKI, Eleazar. Arquétipos literários. Trad. Aurora Fornoni Bernardini, Homero Freitas

de Andrade e Arlete Cavaliere. 2ª ed. Cotia, Ateliê, 2002.

MONTERO, Reinaldo. Fausto. La Habana, Editorial Letras Cubanas, 2003.

MORAN, Patricia; PATROCINIO, Janaina (orgs.). Machinima. São Paulo, Pró-Reitoria de

Cultura e Extensão Universitária da USP, 2011.

PINHEIRO, Amálio. “Jerusa: a senhora barroca”. Galáxia, n. 42, set.-dez./2019.

PIRES FERREIRA, Jerusa. Fausto no horizonte. São Paulo, Hucitec/Educ, 1996.

PIRES FERREIRA, Jerusa. “Fausto no horizonte latino-americano”, in Helmut Galle; Marcus

Mazzari (orgs.). Fausto e a América Latina. São Paulo, Humanitas/Fapesp, 2010.

PIRES FERREIRA, Jerusa. “O Judeu Errante: a materialidade da lenda”. Olhar, a. 2, n. 3,

jun./2000.

SERRES, Michel. “Bienvenu à l’homme nouveau”. Le Point, 14/juin/2012. Disponível

em: https://www.lepoint.fr/debats/michel-serres-bienvenue-a-l-hommenouveau-

-06-2012-1474761_2.php. Acesso em: 2/3/2020.

SOUSA, Adriano C. A. e. “Belair, música da luz”, in Isis Rost; Patricia Marcondes de Barros

(orgs.). Transas da contracultura brasileira. São Luís, Passagens, 2020. Disponível em:

https://bit.ly/39E30M7. Acesso em: 29/7/2020.

Filmografia

L’Homme qui a perdu son ombre, Théâtre de la Jeunesse, 1966.

O estudante de Praga, Galeen, 1926.

L’Homme sans ombre, Georges Schwizgebel, 2004.

Published

2020-10-22

Issue

Section

Dossiê semiótica e cultura

How to Cite

SOUSA, Adriano Carvalho Araujo e. Peter Schlemihl: pacto fáustico em séries culturais. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 126, p. 59–70, 2020. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.i126p59-70. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/176368.. Acesso em: 21 may. 2024.