MASS MEDIA AND ELECTIONS IN BRAZIL: THE INFLUENCE OF INTERACTION SIMPLE TO COMPLEX

Authors

  • LUIS FELIPE MIGUEL Universidade de Brasília.
  • FLÁVIA BIROLI Universidade de Brasília.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i90p74-83

Keywords:

media, elections, political preferences.

Abstract

This article analyses the relationships between the communication media and politics in contemporary Brazil; and discusses the complex interaction between diverse communication flows in shaping up general political preferences, and particular electoral choices. The media of great outreach has held is central place in the disputes for the symbolic build-up of the social world. However, one needs to take into consideration its interaction with at least four domains: the government communication, the local media, the new media and the forms activating traditional networks. None of them operates apart from each other. Besides that, different audience segments are more exposed; and are potentially activated more successfully by one or another of those domains.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • LUIS FELIPE MIGUEL, Universidade de Brasília.
    Professor do Instituto de Ciência Política da Universidade de Brasília.
  • FLÁVIA BIROLI, Universidade de Brasília.
    Professor do Instituto de Ciência Política da Universidade de Brasília.

References

BIROLI, Flávia; MIGUEL, Luis Felipe. “Orgulho e Preconceito: a ‘Objetividade’ como Mediadora entre o Jornalismo e seu Público”, paper apresentado no 34o Encontro Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais (Anpocs). Caxambu (MG), 25 a 29 de outubro, 2010.

________. “Razão e Sentimento: a Comunicação Política e a Decisão do Voto”, paper apresentado no XX Encontro Anual da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Comunicação (Compós). Porto Alegre (RS), 14 a 18 de junho, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Sur la Télévision, suivi de L’Emprise du Journalisme. Paris, Líber, 1996.

BRUM, Cristiane. Política, Institucional ou Pública? Uma Reflexão sobre a Mídia Legislativa da Câmara dos Deputados. Tese de doutorado. Rio de Janeiro/Brasília, Uerj/Cefor-Câmara dos Deputados, 2010.

CANZIAN, Fernando. “Caso Erenice Mudou Mais Votos do que Temas Religiosos”, in Folha de S. Paulo. 11 de outubro, 2010, p. A-4.

COLLING, Leandro. “OEstado da Arte dos Estudos sobre Mídia e Eleições Presidenciais de 1989 a 2002”, in Diálogos Possíveis, vol. 6, no 2, 2007, pp. 29-45.

ENTMAN, Robert M. Democracy Without Citizens: Media and the Decay of American Politics. Oxford, Oxford University Press, 1989.

GOMES, Wilson. “Internet e Participação Política”, in Ilson Gomes e C. M. Maia Rousiley. Comunicação e Democracia: Problemas e Perspectivas. São Paulo, Paulus, 2008.

LATTMAN-WELTMAN, Fernando; CARNEIRO, José Alan Dias; RAMOS, Plínio de Abreu. A Imprensa Faz e Desfaz um Presidente: o Papel da Imprensa na Ascensão e Queda do Fenômeno Collor. Rio de Janeiro, Nova Fronteira, 1994.

LÉVY, Pierre. A Inteligência Coletiva: por uma Antropologia do Ciberespaço. São Paulo, Loyola, 1998.

MIGUEL, Luis Felipe. “Mídia e Eleições: a Campanha de 1998 na Rede Globo”, in Dados, vol. 42, no 2, 1999a, pp. 253-76.

________. “O Jornalismo como ‘Sistema Perito’”, in Tempo Social, vol. 11, no 1, 1999b, pp. 197-208.

________. “Os Meios de Comunicação e a Prática Política”, in Lua Nova, no 55-6, 2002, pp. 155-84.

________. “A Eleição Visível: a Rede Globo Descobre a Política em 2002”, in Dados, vol. 46, no 2, 2003, pp. 289-310.

MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. “AProdução da Imparcialidade: a Construção do Discurso Universal a Partir da Perspectiva Jornalística”, in Revista Brasileira de Ciências Sociais, no 73, 2010, pp. 59-76.

________. Caleidoscópio Convexo: Mulheres, Política e Mídia. São Paulo, Editora Unesp, 2011.

NOELLE-NEUMAN, Elisabeth. La Espiral del Silencio: Opinión Pública, Nuestra Piel Social. Barcelona, Paidós, 1995.

RODRIGUES, Fernando. “Lula Coloca Publicidade Estatal em 8.094 Veículos”, in Folha de S. Paulo, 28 de dezembro, 2010, p. A-4.

RUBIM, Antonio Albino Canelas; AZEVEDO, Fernando. “Mídia e Política no Brasil: Textos e Agenda de Pesquisa”, in Lua Nova, no 43, 1998, pp. 189-216.

SACO, Diana. Cybering Democracy: Public Space and the Internet. Minneapolis, University of Minnesota Press, 2002.

WEBER, Maria Helena. “Sobre a Produção de Comunicação Pública de Estado e a Disputa de Opinião e Visibilidade Política”, paper apresentado no 34o Encontro Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação em Pesquisa em Ciências Sociais (Anpocs), em Caxambu, de 25 a 29 de outubro, 2010.

Published

2011-08-30

How to Cite

MIGUEL, LUIS FELIPE; BIROLI, FLÁVIA. MASS MEDIA AND ELECTIONS IN BRAZIL: THE INFLUENCE OF INTERACTION SIMPLE TO COMPLEX. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 90, p. 74–83, 2011. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i90p74-83. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/34013.. Acesso em: 12 may. 2024.