Música na Semana de 22: tradição e ruptura na cidade de São Paulo

Authors

  • Edson Leite Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i94p59-70

Keywords:

music, Modern Art Week, modernism in Brazil.

Abstract

By means of a literature and documental review, this work aims at providing an account of the São Paulo musical tradition and the rupture brought about by the 1922 Modern Art Week. Such rupture propelled the city of São Paulo and Brazil forward to and important cultural advancement, thus contributing to the critical understanding of Brazilian artistic aesthetics, mainly the one originating in São Paulo. It started from that milestone of traditions and breaches towards a new modernism rooted in folklore, in social, ethnic and nationalist music; and it built a national identity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Edson Leite, Universidade de São Paulo

    Professor titular e vice-diretor da Escola de Artes,  Ciências e Humanidades (EACH-USP) e diretor da Orquestra Sinfônica da USP.

References

AMARAL, Aracy. Artes Plásticas na Semana de 22. São Paulo, Perspectiva, 1970.

ANDRADE, Mário de. Aspectos da Música Brasileira. São Paulo, Martins, 1965.

BRADBURY, Malcolm; MCFARLANE, James (orgs.). Modernismo: Guia Geral 1890-1930. São Paulo, Companhia das Letras, 1989.

DEL PRIORI, Mary (org.). História das Mulheres no Brasil. 5a ed. São Paulo, Contexto, 2001.

DIAS, Maria Odila Leite da Silva. “Prefácio: Hermenêutica e Narrativa”, in Nicolau Sevcenko. Orfeu Extático na Metrópole: São Paulo Sociedade e Cultura nos Frementes Anos 20. São Paulo, Companhia das Letras, 1992.

D’INCAO, Maria Ângela. “Mulher e Família Burguesa”, in Mary Del Priore (org.). História das Mulheres no Brasil. 5a

ed. São Paulo, Contexto, 2001.

FREITAG, Lea Vincour. Momentos de Música Brasileira. São Paulo, Nobel/Clock, 1985.

FREITAS, Bezerra de. Formas e Expressão do Romance Brasileiro. Rio de Janeiro, Irmãos Pongetti, 1947.

LEITE, Edson. Magdalena Tagliaferro: Testemunha de Seu Tempo. São Paulo, Annablume/Fapesp, 2001.

. Antonietta, Guiomar e Magdalena:Pianistas no Brasil. São Paulo, Acquerello, 2011.

NOVAES, Guiomar. “Carta Aberta ao Comitê Patrocinador da Semana de Arte Moderna”, in O Estado de S. Paulo. São Paulo, 15/fev./1922.

ORSINI, Maria Stella. Guiomar Novaes: uma Arrebatadora História de Amor. São Paulo, Editora C.I., 1992.

ORTEGA Y GASSET, José. The Dehumanization of Art, and Other Writings on Art and Culture. New York, Garden City, 1956.

SEVCENKO, Nicolau. Orfeu Extático na Metrópole: São Paulo Sociedade e Cultura nos Frementes Anos 20. São Paulo, Companhia das Letras, 1992.

WISNIK, José Miguel. O Coro dos Contrários: a Música em Torno da Semana de 22. São Paulo, Duas Cidades/Secretaria da Cultura, Ciência e Tecnologia, 1977.

WOLFF, Janet. A Produção Social da Arte. Rio de Janeiro, Zahar, 1982.

ZANINI, Walter (coord.). História Geral da Arte no Brasil. São Paulo, Instituto Moreira Salles/Fundação Djalma Guimarães, 1983.

Published

2012-08-30

How to Cite

LEITE, Edson. Música na Semana de 22: tradição e ruptura na cidade de São Paulo. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 94, p. 59–70, 2012. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i94p59-70. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/45054.. Acesso em: 17 jul. 2024.