Gênero continua a ser o campo de batalhas: juventude, produção cultural e a reinvenção do espaço público em São Paulo

Authors

  • Teresa Pires do Rio Caldeira California of University
  • Saulo Adriano

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i102p83-100

Keywords:

gender and cultural production, youth, public space.

Abstract

Youth groups and their artistic interventions are changing the character of the public space in São Paulo. A significant proportion of the new cultural producers come from the peripheries. Through their activities, they not only affirm their existence in the city and assert their right to use its spaces, but also start to master the production of representations. No longer represented by others who used to dominate the production of signs, young people from the peripheries now force their own representations onto the city. Thus, they destabilize the previously established system of signs for cultural production, social relations, and rules for the use of public space dominated by the upper classes. These transformations are substantial, but not without deep contradictions. One of the most salient of them is the reproduction of gender inequalities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Teresa Pires do Rio Caldeira, California of University
    TERESA PIRES DO RIO CALDEIRA é professora titular do Departamento de Planejamento Urbano e Regional da Universidade da Califórnia, Berkeley, e autora de, entre outros, Espacio, Segregación y Arte Urbano en el Brasil (Katz).
  • Saulo Adriano
    Tradução

References

AÇÃO EDUCATIVA. Agenda da Periferia, 7(65), 2013.

BUZO, Alessandro. Hip-hop: Dentro do Movimento. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2010.

CALDEIRA, Teresa Pires do Rio. Cidade de Muros – Crime, Segregação e Cidadania em São Paulo. São Paulo, Editora 34/Edusp, 2000.

. “‘I Came to Sabotage Your Reasoning!’: Violence and Resignifications of Justice in Brazil”, in Jean Comaroff; John Comaroff (eds). Law and Disorder in the Postcolony. Chicago, University of Chicago Press, 2006, pp. 102-49.

. “Inscrição e Circulação: Novas Visibilidades e Configurações do Espaço Público em São Paulo”, in Novos Estudos Cebrap, 94, 2012, pp. 31-67.

FELTRAN, Gabriel de Santis. “Crime e Castigo na Cidade: os Repertórios da Justiça e a Questão do Homicídio nas Periferias de São Paulo”, in Caderno CRH, 23 (58), 2010, pp. 59-73.

FERRÉZ. Capão Pecado. São Paulo, Labortexto Editorial, 2000.

. Manual Prático do Ódio. Rio de Janeiro, Objetiva, 2003.

. Ninguém É Inocente em São Paulo. Rio de Janeiro, Objetiva, 2006.

FRENTE NACIONAL DE MULHERES NO HIP-HOP. Perifeminas. São Paulo, Projeto Perifeminas, 2013.

FUNDAÇÃO SEADE. Mulher e Trabalho, 24, 2013.

DIEESE. Mulher e Trabalho, 21, Anexo, 2009.

GILROY, Paul. “‘After the Love Has Gone’: Bio-Politics and Etho-Poetics in the Black Public Sphere”, in Public Culture, 7, 1994, pp. 49-76.

HOLSTON, James. Cidadania Insurgente: Disjunções da Democracia e da Modernidade no Brasil. São Paulo, Companhia das Letras, 2013.

JORGE, Maria Helena Prado de Mello. “Violência como Problema de Saúde Pública”, in Ciência e Cultura, 54 (1), 2002, pp. 52-3.

LEITE, Antonio Eleilson. “O Programa VAI e a Cena Cultural da Periferia Paulistana”, in Via VAI: Percepções e Caminhos Percorridos. São Paulo, Secretaria Municipal da Cultura, 2012, pp. 115-26.

NASCIMENTO, Érica Peçanha do. Vozes Marginais na Literatura. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2009.

NEV – Núcleo de Estudos da Violência da USP. “Taxa Geral de Homicídios nos Distritos da Cidade de São Paulo (2000-2007)”. Disponível em: http://nevusp.org/downloads/bancodedados/homicidios/distritossp/taxa-homicidios-distritos-2000-2007.htm. Acesso em: 4/6/2013.

PARDUE, Derek. Brazilian Hip-hoppers Speak from the Margins: We’s on Tape. New York, Palgrave MacMillan, 2011.

PRO-AIM – Programa de Aprimoramento das Informações de Mortalidade da Prefeitura de São Paulo. “SIM: Sistema de Informações sobre Mortalidade”, 2011. Disponível em: www.prefeitura.sp.gov.br/cidade/secretarias/saude/epidemiologia_e_informacao/

mortalidade/index.php?p=5786. Acesso em: 4/6/2013.

SECRETARIA MUNICIPAL DE CULTURA. VAI – 5 Anos. São Paulo, Secretaria Municipal de Cultura, 2008. Disponível em: http://programavai.webs.com/VAI_5anos.pdf

. Via VAI: Percepções e Caminhos Percorridos. São Paulo, Secretaria Municipal da Cultura, 2012. Disponível em: https://docs.google.com/file/d/0B05i6L_Eild9R2NFU1FodTRkaGc/edit?pli=1.

VAZ, Sérgio. Cooperifa: Antropofagia Periférica. Rio de Janeiro, Aeroplano, 2008. Disponível em: http://www.hotsitespetrobras.com.br/cultura/upload/project_reading/0_CooperifaMiolo.pdf.

Published

2014-08-01

Issue

Section

Dossiê Metrópoles

How to Cite

CALDEIRA, Teresa Pires do Rio; ADRIANO, Saulo. Gênero continua a ser o campo de batalhas: juventude, produção cultural e a reinvenção do espaço público em São Paulo. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 102, p. 83–100, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i102p83-100. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/97628.. Acesso em: 25 jul. 2024.