Gravando! A renovação tecnológica e a consolidação do papel do produtor na música popular do Brasil

Autores/as

  • Eduardo Vicente Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes. Departamento de Cinema, Rádio e Televisão.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i111p69-78

Palabras clave:

music production, popular music, music industry, music producer

Resumen

This text seeks to offer a reflection on the musical production in Brazil based on the testimonials of some prominent professionals from this area. It seeks to discuss not only the growing role of division of work and the importance of technological renewal in the industry for adding value to this profession, but also the range of approaches professionals can use in the process of producing a song. It focuses on producers who started their careers in the 1970s and 1980s, and who took part in the process of consolidating the profession in a moment of great commercial and artistic valuing of the MPB

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Eduardo Vicente, Universidade de São Paulo. Escola de Comunicação e Artes. Departamento de Cinema, Rádio e Televisão.

    é professor associado do Departamento de Cinema, Rádio e Televisão da ECA-USP

Referencias

DIAS, Márcia T. “Produção e Difusão de Música Gravada no Brasil Contemporâneo: O Papel do Produtor Musical”, in Atas do XXVII Congresso Internacional da Associação Latino-Americana de Sociologia-ALAS. Buenos Aires, Alas, 2009.

GRONOW, Pekka; SAUNIO, Ilpo. An International History of the Recording Industry. London/New York, Cassell, 1998.

JAMBEIRO, Othon. Canção de Massa: As Condições da Produção. São Paulo, Pioneira, 1975.

KRAUSCHE, Valter. “Na Pista da Canção: Primeiros Passos de uma Dança Maior”, in Trilhas: Revista do Instituto de Artes, ano I, n. 1. Campinas, Unicamp, 1987, pp. 78-87.

THÉBERGE, Paul. “The Sound of Music: Technological Rationalization and the Production of Popular Music”, in New Formations, n. 8, 1989, pp. 99-111.

VICENTE, Eduardo. A Música Popular e as Novas Tecnologias de Produção Digital. Dissertação de mestrado. Campinas, IFCH/Unicamp, 1986.

. Da Vitrola ao iPod: Uma História da Indústria Fonográfica no Brasil. São Paulo,

Alameda, 2014.

Publicado

2016-12-16

Número

Sección

Dossiê música popular brasileira na usp

Cómo citar

VICENTE, Eduardo. Gravando! A renovação tecnológica e a consolidação do papel do produtor na música popular do Brasil. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 111, p. 69–78, 2016. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i111p69-78. Disponível em: https://revistas.usp.br/revusp/article/view/127602.. Acesso em: 26 jun. 2024.