The teaching of theory of the state to combat inequality from its purpose: the University of Sao Paulo Law School experience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v117p513-526Keywords:
Purpose, Inequality, Globalization, Legal education, Active methodologies.Abstract
The present paper is situated in the field of Theory of the State and of the methodologies of the teaching of Law. On one hand, we aim to draw some considerations about the purpose as a formative element of the State, characterizing the struggle against inequalities as a purpose of the Brazilian State. On the other hand, it is intended to defend the importance of teaching General Theory of the State – a subject that is less and less present in undergraduate courses in Law – as a way of understanding the phenomenon of inequality and training for the handling of state instruments to face this problem in the context of globalization. To this end, two research methodologies were used, the first being theoretical, through a doctrinal review on the purpose of the State and on globalization, and the second empirical, from the exposition of some experiences of active methodologies in the teaching of Theory of State at the University of São Paulo Law School, demonstrating how legal education can be transformative from the point of view of purpose and equality.
Downloads
References
AGNEW, John. Globalization and sovereignty: beyond the territorial trap. 2. ed. New York, NY: Rowman & Littlefield, 2018.
AGRA, Walber de Moura. Art. 1º, II: a cidadania. In: CANOTILHO, José Joaquim Gomes; MENDES, Gilmar Ferreira; SARLET, Ingo Wolfgang; STRECK, Lenio Luiz (coord.). Comentários à Constituição do Brasil. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018. E-book.
BARCELLOS, Ana Paula de; BARROSO, Luís Roberto. Preâmbulo. In: CANOTILHO, José Joaquim Gomes; MENDES, Gilmar Ferreira; SARLET, Ingo Wolfgang; STRECK, Lenio Luiz (coord.). Comentários à Constituição do Brasil. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018. E-book.
BUCCI, Maria Paula Dallari. A teoria do estado entre o jurídico e o político. In: BUCCI, Maria Paula Dallari; GASPARDO, Murilo (org.). Teoria do estado: sentidos contemporâneos. São Paulo: Saraiva, 2018. p. 27-73.
CASSESE, Sabino; GUARINO, Giuseppe. Dallo Stato monoclasse alla globalizzazione. Milano: Giuffrè, 2000.
DAHL, Robert Alan. Poliarquia: participação e oposição. Tradução Celso Mauro Paciornik. São Paulo: Edusp, 2005. (Clássicos; 9).
DALLARI, Dalmo de Abreu. Elementos de teoria geral do Estado. 28. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.
ECO, Umberto. Kant and the Platypus: essays on language and cognition. Boston: Mariner Books, 2000.
FEFERBAUM, Marina; RANIERI, Nina Beatriz Stocco; GHIRARDI, José Garcez; RADOMYSLER, Clio Nudel; CHAN, Juliana; LUTAIF, Michel Kurdoglian (org.). LABDOC: Laboratório de Docência em Direitos Humanos e Teoria do Estado. São Paulo: FDUSP/Direito GV, 2017. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace;/bitstream/handle/10438/28622/LABDOC%20-%20Laborat%c3%b3rio%20de%20Doc%c3%aancia%20em%20Direitos%20Humanos%20e%20Teoria%20do%20Estado%20%282017%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 11 jan. 2020.
FERREIRA FILHO, Manoel Gonçalves. Curso de direito constitucional. 37. ed., rev. e atual. São Paulo: Saraiva, 2011.
HELD, David. Models of democracy. 3. ed. Cambridge, UK: Polity Press, 2006.
LEWANDOWSKI, Enrique Ricardo. O Tribunal Penal Internacional: de uma cultura de impunidade para uma cultura de responsabilidade. Estudos Avançados, São Paulo, v. 16, n. 45, p. 187-197, maio/ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/vvLcz6fvsc7CWnRLLbBhNcQ/?format=pdf&lang=pt.
LOSANO, Mario Giuseppe. Modelos teóricos, inclusive na prática: da pirâmide à rede: novos paradigmas nas relações entre direitos nacionais e normativas supraestatais. Revista do Instituto dos Advogados de São Paulo, São Paulo, v. 8, n. 16, p. 264-284, jul./dez. 2005.
MELLO, Celso Antônio Bandeira de. O conteúdo jurídico do princípio da igualdade. 3. ed. atual. São Paulo: Malheiros, 1993.
PRUDENTE, Eunice Aparecida de Jesus. Direito à personalidade integral: cidadania plena. Orientador: Dalmo de Abreu Dallari. 1996. 126 p. Tese (Doutorado em Direito do Estado) – Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1996. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/2/2134/tde-30102007-105038/publico/Prudente_Eunice.pdf. Acesso em: 19 jan. 2021.
RANIERI, Nina Beatriz Stocco. Teoria do estado: do estado de direito ao estado democrático de direito. Barueri, SP: Manole, 2013.
RANIERI, Nina Beatriz Stocco; FEFERBAUM, Marina. Equidade de gênero e ensino jurídico: a experiência de um projeto de extensão. JOTA, São Paulo, 19 mar. 2020. Disponível em: https://www.jota.info/opiniao-e-analise/artigos/equidade-de-genero-e-ensino-juridico-a-experiencia-de-um-projeto-de-extensao-19032020. Acesso em: 11 jan. 2020.
SARLET, Ingo Wolfgang. Art. 1º, III: a dignidade da pessoa humana. In: CANOTILHO, José Joaquim Gomes; MENDES, Gilmar Ferreira; SARLET, Ingo Wolfgang; STRECK, Lenio Luiz (coord.). Comentários à Constituição do Brasil. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018. E-book.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Sobre o autoritarismo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
STRECK, Lenio Luiz; MORAIS, Jose Luis Bolzan de. Art. 3º. In: CANOTILHO, José Joaquim Gomes; MENDES, Gilmar Ferreira; SARLET, Ingo Wolfgang; STRECK, Lenio Luiz (coord.). Comentários à Constituição do Brasil. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018. E-book.
UNESCO. UNESCO Project Planner: top tips for youth action. Paris: [s. n.], [ca. 2019]. Disponível em: https://en.unesco.org/youth/toptips. Acesso em: 19 jan. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista da Faculdade de Direito, Universidade de São Paulo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.