The fantastic greek classic philosophy in VIII-V B.C. centuries. The Greece and the monastery, the resurface of the law

Authors

  • Antonio Augusto Machado de Campos Neto Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v112i0p27-81

Keywords:

The first philosophers, The Sophists, The beautiful Greek monasteries, The emergence of Law and the Greek democratic collaboration.

Abstract

There is no certain or correct precision in the history of manking about the beginnings of the history of thought, in order to know the origin of all things. The attempts were born through philosophy, a Greek word that means love to knowledge. The initial thread of mediation that has been asked for centuries is part of a group of thinkers from the VI and V. BC, such as the Greek Socrates, the Indian Buddha and the Chinese Lao-tzu. Meanwhile, Tales, Anaximander and Anaximenes, known as “Trio of the Ionia” and classified by the authority of Aristotle as “the pre-Socratics” for having come before Socrates, in the end of the seventh century BC and the middle of the sixth century BC, arose in the Hellenic civilization as the first philosophers of this fantastic philosophy. Just a few interpretations formulated by other philosophers that studied the teachings of the Academy created by them, the School of Miletus remained. Later, towards the end of the sixth century BC, the philosophical thought was transferred from the Ionia to “Magna Graecia”, composed of Pythagoreans. So an explosive range of wisdom occurred: the sophists and the relativization of truth, culminating in Socrates - the man of inquiry -, Plato, Pythagoras, and Aristotle. Parmenides, Zeno of Elea, Heraclito, Anaxagoras, Democritus, Protagoras and Gorgias participated in the cast. Followers of a religious wish to follow the moral code of their faith, or ethics, as much as possible, besides including instructions on observance of principles; Religion teaches respect for others and helps those who need them. Given the religious turbulence of this ancient time, a group of men decide to leave the cities and take refuge in Greek mountains designed by the volcanic eruptions, which become the most beautiful monasteries of the History of Civilization, most of them located in the highest mountains in the Greek lands. There is no rebuttal that Greece gives us the pride of being part of mankind, the importance of the science of knowledge brought to modern man as the invitation to visit it ... before dying!

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Antonio Augusto Machado de Campos Neto, Universidade de São Paulo. Faculdade de Direito

    Ex-Chefe do Serviço Técnico de Imprensa e Propaganda da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Bacharel em Direito pela Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo. Bacharel em Jornalismo pela Faculdade de Comunicação Social Cásper Líbero.

References

ARISTÓTELES. A ética de Nicômaco. Tradução de Cássio M. Fonseca. São Paulo: Athena, 1940. (Biblioteca Clássica, v. 33).

______. A política. Tradução de Nestor Silveira. São Paulo: Edipro, 2010. v. 11. (Coleção Folha: livros que mudaram o mundo).

BITTAR, Eduardo Carlos Bianca. A teoria aristotélica da Justiça. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 92, p. 53-73, jan./dez., 1997.

______. Curso de filosofia aristotélica: leitura e interpretação do pensamento aristotélico. São Paulo: Editora Manole Ltda., 2003.

______; ALMEIDA, Guilherme Assis de. Curso de filosofia do direito. São Paulo: Editora Atlas, 2001.

CAMPOS NETO, Antonio Augusto Machado de. O Confucionismo, Budismo, Taoismo e Cristianismo. O Direito chinês. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v.110, p. 67-94, jan./dez., 2015.

______. O cristianismo. O direito canônico. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 105, p. 39-77, jan./dez., 2010.

______. O cristianismo ortodoxo. O Direito Russo. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 109, p. 75-105, jan./dez., 2014.

______. O hinduísmo. O direito hindu. O direito indiano. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v. 104, p. 71-111, jan./dez., 2009.

______. O judaísmo. O direito talmúdico. Revista da Faculdade de Direito da Universidade de São Paulo, São Paulo, v.103, p. 27-67, jan./dez., 2008.

CICCO, Cláudio. Direito, cidadania e justiça. São Paulo: Editora Forense, 1985.

COÊLHO, Sacha Calmon Navarro. A história da mitologia judaico-cristã: uma teoria sobre as religiões reveladas servida por uma antologia comentada de autores seletos. São Paulo: Noeses, 2010.

CONDÉ, Bertho. Roteiro de história da filosofia. São Paulo: Editora Piratininga, 1989.

CRETELLA JÚNIOR, José. Curso de filosofia do direito. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora Forense, 1990.

DURANT, Will. A história da filosofia. Organização e redação de Bernadette Siqueira Abrão. São Paulo: Nova Cultural, 2009. (Coleção Os Pensadores).

FERRAZ JÚNIOR, Tércio Sampaio. Introdução ao estudo do direito: técnica, decisão, dominação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1986.

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Dicionário Aurélio da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2014.

GALVES, Carlos Nicolau. Manual de filosofia do direito. Rio de Janeiro: Editora Forense, 1995.

GARCÍA MORENTE, Manuel. Fundamentos de filosofia: lições preliminares. São Paulo: Editora Mestre Jou, 1980.

GUTHRIE, William Keith Chmabers. Os sofistas. Tradução de João Rezende Costa. São Paulo: Editora Paulus, 1995.

HILL, Jonathan. História do cristianismo. 1. ed. Tradução de Rachel Kapt Cunha, Juliana A. Saad e Marcos Capano, São Paulo: Editora Rosari, 2008.

KARDEC, Allan. O Livro dos espíritos. Tradução de José Herculano Pires. 10. ed. São Paulo: Editora FEESP, 2001.

______. Obras póstumas. Tradução de João Teixeira de Paula. São Paulo: Editora Lake, 1995.

KRAUS, René. Sócrates, sua vida pública e particular. 2. ed. Tradução de Marina Guaspari. Rio de Janeiro: Editora Vecchi, 1961.

MARÍAS, Julián. Biografia da filosofia e ideia da metafísica. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1988.

______. História da filosofia. Porto: Sousa & Almeida Ltda., 1989.

MICHAELIS, Henriette. Illustrated dictionary. Rio de Janeiro: Editora Melhoramentos, 2010.

MONTORO, André Franco. Estudos de filosofia do direito. 2. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 1995.

NAVARRO, Julia. A Bíblia de barro. Tradução de Luís Carlos Cabral. Rio de Janeiro: Editora Ediouro, 2006.

PADOVANI, Umberto; CASTAGNOLA, Luís. História da filosofia. São Paulo: Editora Companhia Melhoramentos, 1989.

PIRES, José Herculano. Astronautas do além. 3. ed. São Paulo: Editora Grupo Emmanuel, 1983.

______. Revisão do cristianismo. São Paulo: Editora Paidéia, 1990.

PLATÃO. Apologia de Sócrates. Tradução de Enrico Corvisieri. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999. (Coleção Os Pensadores).

______. Platão. Apologia de Sócrates, o banquete e Fedro. Tradução de Edson Bini e Albertino Pinheiro. 1. ed. São Paulo: Folha de S. Paulo, 2010. v. 5. (Coleção Folha: livros que mudaram o mundo).

QUEIROZ, José Fleurí. Educação como direito e dever: a luz da filosofia e do direito natural. São Paulo: Mundo Jurídico, 2003.

QUEIROZ, José Fleurí. Filosofia do direito. ‘A justiça pura e completa’. Código de direito natural espírita. Projeto para aperfeiçoamento das leis civis e penais. São Paulo: Mundo Jurídico, 2006.

REALE, Miguel. Filosofia do direito. 17. ed. São Paulo: Saraiva, 1996.

SÃO MARCOS, Manoel P. Noções de história da filosofia. Apostila: 1º ano do curso de filosofia espírita: área de ensino. São Paulo: Editora Federação Espírita do Estado de São Paulo (FEESP), 1993.

WILKINSON, Philip. O livro ilustrado das religiões. O fascinante universo das crenças e doutrinas que acompanham o homem através dos tempos. São Paulo: Editora Publifolha, 2000.

Published

2018-08-28

Issue

Section

Academic Papers

How to Cite

The fantastic greek classic philosophy in VIII-V B.C. centuries. The Greece and the monastery, the resurface of the law. (2018). Revista Da Faculdade De Direito, Universidade De São Paulo, 112, 27-81. https://doi.org/10.11606/issn.2318-8235.v112i0p27-81