Teaching and Learning through Experiences with Indigenous Peoples

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p68-87

Keywords:

Teaching-learning, Indigenous, Experiences, Higher education, Public Policy Training

Abstract

This text reports an experience of teaching and extension that has been developing for 6 years and that has proved to be successful, involving theoretical and practical learning, culminating in immersive experience in the Guarani Aldeia Rio Silveiras indigenous territory. We analyze here the didactic approach of the discipline that combines learning in the classroom, with indigenous guests and teachers related to the theme, components of the preparatory stage to the field; and active learning methodology, aimed at the practical activity of carrying out projects in the village during the experience. The ultimate goal is the learning and awareness of the participant and the awakening of critical awareness regarding cultural diversity and ancestral knowledge, exploring emotional aspects and deep learning through living together in the Guarani way of life (Nhanderekó).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Jorge Machado, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

    He holds a degree in Social Sciences from the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil, a specialist degree in Advanced Studies in Public Policy and a PhD in Sociology from the University of Granada, Granada, Spain, and a post-doctoral degree from the Department of Political Science of the University of Campinas, Campinas, SP, Brazil. He is an Associate Professor at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil, and is a lecturer and advisor in the Graduate Program in Political Participation and Social Change and the Undergraduate Program in Public Policy Management. He is one of the coordinators of the Development and Participation Co-Laboratory of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Maíra Teixeira de Ataíde, Universidade de São Paulo. Escola de Artes, Ciências e Humanidades

    Undergraduate student in Environmental Management at the School of Arts, Sciences and Humanities of the University of São Paulo, São Paulo, SP, Brazil.

  • Carlos Henrique Ferreira, Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação
    Psicólogo graduado pelo Centro Universitário Paulistano, São Paulo. SP, Brasil. Mestre e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

References

Altenhofen, Cleo V. (2004). Política lingüística, mitos e concepções lingüísticas em áreas bilíngües de imigrantes (alemães) no Sul do Brasil. Revista Internacional de Linguística Iberoameriana, 2(3), 83-93. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: www.ibero-americana.net/files/ejemplo_por.pdf

Batista, Neiza., Atem, Lou., Gemelgo, Felipe., Gonçalves, Lucila., Nolasco, Ligia., & Rego, Renato. (2019). Escola Sem Partido e Ideologia de Gênero: reflexões sobre a educação e a luta pela construção de uma sociedade justa. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(1), 162-178. Acessado em 10 de Agosto de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/147234

Caetano, Allan., Moraes, Erick., & Freire, Thamires.(2019). Educação Capitalista: um produto rentável na sociedade contemporânea. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(2), 217-234. Acessado em 10 de Agosto de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/145926

Lwontiev, Alexei.(1970). O homem e a cultura. Em O desenvolvimento do psiquismo. (pp. 277-302). São Paulo: Moraes.

Machado, Jorge. (2012). Reflexões sobre o Tempo Social. Revista Kairós,15(6), 11-22. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/download/17284/12822

Machado, Jorge. (2016). Globalización, Reforma del Estado y Transformaciones Laborales: Reflexiones acerca del Futuro del Trabajo. Revista Gestão & Políticas Públicas, 6(2), 146-162. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/142321

Machado, Jorge., & Ferreira, Carlos. (2016). (Organizadores). Resistência Guarani: Uma Vivência na Aldeia Rio Silveiras. Tendenz: São Paulo. Acessado em 27 de maio de 2019, de: http://each.uspnet.usp.br/machado/docs/RESISTENCIA_GUARANI-v4.pdf

Machado, Jorge., & Nascimento, Breno William. (2018). América Latina: entre a descolonização e o reencantamento. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(2), 205-214. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/174715

Mello-Théry, Neli Ap. de. (2018). A Segurança Alimentar Via Sistemas Alimentares Circulares e as Controvérsias da Transição para os ODS. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(2), 215-225. Acessado em 12 de Maio de 2019, de:https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/175056

Mello-Théry, Neli Ap. de. (2011). Meio ambiente, globalização e políticas públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 1(1). Acessado em 12 de Maio de 2019, de:https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/97828

Rose, Isabel.(2010).Tata Endy Rekoe –Fogo Sagrado: Encontros entre os Guaranis, a Ayahuasca e o Caminho Vermelho. Tese(Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94689

Santos, Boaventura.(1996). A queda do Angelus Novus: Para além da equação moderna entre raízes e opções. Revista Crítica de Ciências Sociais, 45,5-33. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/A_queda_do_Angelus_Novus_RCCS45.PDF

Silva, Alessandro Soares da. (2018). A Ação Pública: um outro olhar sobre Estado, Sociedade e Políticas Públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(1), 194-204. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/175154

Stengers, Isabelle. (2018). A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 69, 442-464. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663

Vygotsky, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://cristianopalharini.files.wordpress.com/2011/04/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.doc

Published

2020-08-16

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Teaching and Learning through Experiences with Indigenous Peoples. (2020). Management & Public Policies Journal, 10(1), 68-87. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p68-87