Teaching and Learning through Experiences with Indigenous Peoples
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.v10p68-87Keywords:
Teaching-learning, Indigenous, Experiences, Higher education, Public Policy TrainingAbstract
This text reports an experience of teaching and extension that has been developing for 6 years and that has proved to be successful, involving theoretical and practical learning, culminating in immersive experience in the Guarani Aldeia Rio Silveiras indigenous territory. We analyze here the didactic approach of the discipline that combines learning in the classroom, with indigenous guests and teachers related to the theme, components of the preparatory stage to the field; and active learning methodology, aimed at the practical activity of carrying out projects in the village during the experience. The ultimate goal is the learning and awareness of the participant and the awakening of critical awareness regarding cultural diversity and ancestral knowledge, exploring emotional aspects and deep learning through living together in the Guarani way of life (Nhanderekó).
Downloads
References
Altenhofen, Cleo V. (2004). Política lingüística, mitos e concepções lingüísticas em áreas bilíngües de imigrantes (alemães) no Sul do Brasil. Revista Internacional de Linguística Iberoameriana, 2(3), 83-93. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: www.ibero-americana.net/files/ejemplo_por.pdf
Batista, Neiza., Atem, Lou., Gemelgo, Felipe., Gonçalves, Lucila., Nolasco, Ligia., & Rego, Renato. (2019). Escola Sem Partido e Ideologia de Gênero: reflexões sobre a educação e a luta pela construção de uma sociedade justa. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(1), 162-178. Acessado em 10 de Agosto de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/147234
Caetano, Allan., Moraes, Erick., & Freire, Thamires.(2019). Educação Capitalista: um produto rentável na sociedade contemporânea. Revista Gestão & Políticas Públicas, 9(2), 217-234. Acessado em 10 de Agosto de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/145926
Lwontiev, Alexei.(1970). O homem e a cultura. Em O desenvolvimento do psiquismo. (pp. 277-302). São Paulo: Moraes.
Machado, Jorge. (2012). Reflexões sobre o Tempo Social. Revista Kairós,15(6), 11-22. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://revistas.pucsp.br/index.php/kairos/article/download/17284/12822
Machado, Jorge. (2016). Globalización, Reforma del Estado y Transformaciones Laborales: Reflexiones acerca del Futuro del Trabajo. Revista Gestão & Políticas Públicas, 6(2), 146-162. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/142321
Machado, Jorge., & Ferreira, Carlos. (2016). (Organizadores). Resistência Guarani: Uma Vivência na Aldeia Rio Silveiras. Tendenz: São Paulo. Acessado em 27 de maio de 2019, de: http://each.uspnet.usp.br/machado/docs/RESISTENCIA_GUARANI-v4.pdf
Machado, Jorge., & Nascimento, Breno William. (2018). América Latina: entre a descolonização e o reencantamento. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(2), 205-214. Acessado em 27 de maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/174715
Mello-Théry, Neli Ap. de. (2018). A Segurança Alimentar Via Sistemas Alimentares Circulares e as Controvérsias da Transição para os ODS. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(2), 215-225. Acessado em 12 de Maio de 2019, de:https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/175056
Mello-Théry, Neli Ap. de. (2011). Meio ambiente, globalização e políticas públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 1(1). Acessado em 12 de Maio de 2019, de:https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/97828
Rose, Isabel.(2010).Tata Endy Rekoe –Fogo Sagrado: Encontros entre os Guaranis, a Ayahuasca e o Caminho Vermelho. Tese(Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94689
Santos, Boaventura.(1996). A queda do Angelus Novus: Para além da equação moderna entre raízes e opções. Revista Crítica de Ciências Sociais, 45,5-33. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: http://www.boaventuradesousasantos.pt/media/pdfs/A_queda_do_Angelus_Novus_RCCS45.PDF
Silva, Alessandro Soares da. (2018). A Ação Pública: um outro olhar sobre Estado, Sociedade e Políticas Públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(1), 194-204. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rgpp/article/view/175154
Stengers, Isabelle. (2018). A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, 69, 442-464. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/145663
Vygotsky, Lev. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes. Acessado em 12 de Maio de 2019, de: https://cristianopalharini.files.wordpress.com/2011/04/vygotsky-a-formac3a7c3a3o-social-da-mente.doc
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista Gestão & Políticas Públicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The RG&PP follows the Creative Commons (CC BY) standard, which allows remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. The new works must mention the author(s) in the credits.
The RG&PP uses the software of content similarity check - plagiarism (Crossref Similarity Check) in articles submitted to the journal.