The Social Imaginary and the Hiring of Black Women
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2237-1095.rgpp.2023.207175Keywords:
Literature, Black Women, Social Imaginary, Political Memory , LabourAbstract
This article aims to problematize whether the mechanisms used in speeches in social circles and media hinder the insertion of black women in the job market, corroborated by the dissemination of a social imaginary permeated by derogatory speeches; whether their academic training has contributed to the recognition of their potential for possible employment in areas considered prestigious. The work of Jesus (2019), a black woman, was chosen as a reference for a memory from the last century that describes the trajectory of black women in search of better working conditions; says about the contributions of records to thinking about social, political, cultural memories, and discourses based on social imaginary. The importance of the theme is justified, due to the fact that nowadays there are discourses that depreciate the figure of black women, due to the social role they occupy, in different areas, whether in the community or work environment. It was possible to observe that few articles worked on the issue of memory, relating it to social issues, in the field of education and work, demonstrating a gap to be worked on and investigated. The results demonstrate the need to expand discussions regarding black people and the process of naturalizing the workspaces relegated to them.
Downloads
References
Ansara, Soraia. (2008). Memória Política: construindo um novo referencial teórico na psicologia política. Revista Psicologia Política, 8(15), 31-56. Acessado em 15 de abril de 2023, de: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2008000100004&lng=pt&tlng=pt
Camargo, Isabela. (2023, 05 de janeiro de). Reportagem: Tebet diz que quer montar equipe com diversidade, mas que ‘é difícil’ levar mulheres pretas a Brasília: ‘Arrimo de família’. GloboNews. Acessado em 15 de abril de 2023, de: https://g1.globo.com/politica/noticia/2023/01/04/tebet-diz-que-quer-montar-equipe-com-diversidade-mas-esta-com-dificuldade-de-contratar-mulheres-pretas-arrimo-de-familia.ghtml
Domingues, Petrônio. (2008). Um “templo de luz”: Frente Negra Brasileira (1931-1937) e a questão da educação. Revista Brasileira de Educação, 13(39), 517–534. Acessado em 15 de abril de 2023, de: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300008
Freire, Paulo. (1987). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Garcia, Maria Fernanda. (2022). Observatório do terceiro setor. Acessado em 15 de abril de 2023, de: https://observatorio3setor.org.br/noticias/pobre-e-negra-enfrentou-preconceito-e-teve-livro-traduzido-para-14-linguas/#:~:text=Em%201958%2C%20teve%20seu%20di%C3%A1rio,ser%20traduzido%20para%2014%20l%C3%ADnguas
Gonçalves Filho, José Moura.. (1998). Humilhação social - um problema político em psicologia. Psicologia USP, 9(2), 11–67. Acessado em 15 de abril de 2023, de: https://doi.org/10.1590/S0103-65641998000200002
González, Lélia. (2022). Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Ed. Zahar.
Halbwachs, Maurice. (1990). A memória coletiva. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua Anual - PNADC/A. Acessado em 07 de janeiro de 2023, de: https://sidra.ibge.gov.br/pesquisa/pnadca/tabelas
IPDH/DIEESE. (2023) Mulheres Negras. PED Boletim Anual, 32(4). Acessado em 27 de julho de 2023, de: https://www.dieese.org.br/analiseped/2023/2023MulheresNegrasbsb.pdf
IPHAN. (2000). Patrimônio Imaterial. Acessado em 09 de julho de 2023, de: http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/234
Jesus, Carolina Maria. (2019). Quarto de Despejo: diário de uma favelada. São Paulo. Ática.
Machado, J., Gaspar Guedes, B., Moraes Ferreira, N., Randoli Buosi, C. A., Costa dos Santos, H. V., & Barros, H. S. (2022). População Negra e Coronavirús na Cidade de São Paulo (Y. Alves , Trad.). Acessado em 09 de julho de 2023, de: https://revistas.usp.br/rgpp/article/view/187422
Middleton, David., & Edwards, Derek. (1992). Memória Compartida: La natureleza social del recuerdo y del olvido. Barcelona: Ediciones Paidós.
Orlandi, Eni. (1994). Discurso, imaginário social e conhecimento. Em aberto, 14(61), 52-59. Acessado em 09 de julho de 2024, de: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2250
Rancière, Jacques. (1996). O desentendimento – política e filosofia. São Paulo: Editora 34.
Santos, Myrian S. (2003). Memória coletiva & teoria social. São Paulo: Editora Annablume.
Sawaia, Bader. (2001). As artimanhas da exclusão: análise psicossocial e ética da desigualdade social. Petrópolis: Editora Vozes.
Silva, Alessandro Soares da. (2012). Psicologia Política, Movimentos Sociais e Políticas Pùblicas. Tese de Livre-Docência. Universidade de São Paulo.
Silva, Alessandro Soares da. (2013). Un Enfoque Psicopolítico de las Políticas Públicas. Revista Electrónica de Psicología Política, 11(30), 1-6. Acessado em 04 de março de 2023, de: https://www.researchgate.net/publication/344664075_Um_Enfoque_Psicopolitico_das_Politicas_Publicas_Un_Enfoque_Psicopolitico_de_las_Politicas_Publicas
Silva, Alessandro Soares da. (2018). A Ação Pública: um outro olhar sobre Estado, Sociedade e Políticas Públicas. Revista Gestão & Políticas Públicas, 8(1), 194-204. Acessado em 25 de fevereiro de 2022, de: http://www.psicopol.unsl.edu.ar/pdf/JulioAgosto2013-Articulo01.pdf
Silva, Alessandro Soares da., Mello-Théry, Neli Ap.., & Romero, Juan Carlos. (2018). Reflexiones acerca del cambio social y participación política como campo interdisciplinar de producción del saber. Revista de Investigación Psicológica, 20, 83-96. Acessado em 25 de fevereiro de 2023, de: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-30322018000200007
Silva, Alessandro Soares da., & Braz, Sandra Regina Ramos. (2020). Orientação Vocacional, Raça e Poder: implicações psicopolíticas de processos de dominação social. Revista Electrónica de Psicología Política, 18(44), 59-79. Recuperado de http://www.psicopol.unsl.edu.ar/REPP-A18-N44-Art04.pdf
Taylor, Charles. (2002). Modern social imaginaries. Public Culture, 14(1), 91-124.
Taylor, Charles. (215). Encanto y desencantamiento: secularidad y laicidad en Occidente. Maliaño: Editorial Sal Terrae.
Tenório, Jefferson. (2020). O avesso da pele. São Paulo: Companhia das Letras.
Thiesen, Juares S. (2008). A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, 13(39), 545–54. Acessado em 25 de fevereiro de 2023, de: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sandra Regina Ramos Braz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The RG&PP follows the Creative Commons (CC BY) standard, which allows remix, adaptation and creation of works derived from the original, even for commercial purposes. The new works must mention the author(s) in the credits.
The RG&PP uses the software of content similarity check - plagiarism (Crossref Similarity Check) in articles submitted to the journal.