Alternate modernisms in black and white
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v1i82p277-283Keywords:
Rafael Cardoso, modernism, modernityAbstract
Critical review of the work “Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945”, by Rafael Cardoso, published by Companhia das Letras in 2022. The main objectives of the book, the sources used, and theses defended are presented, inserting author and work in the historiographical debates. In the review, special attention is devoted to the notions of modernity and modernism developed by Cardoso.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. (Org.). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CARDOSO, Rafael. The Problem of Race in Brazilian Painting, c. 1850-1920. Art History, v. 38, n. 3, 2015, p. 488-511. DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8365.12134.
CARDOSO, Rafael. Forging the Myth of Brazilian Modernism”. In: SILVER, Larry Silver; TERRACIANO, Kevin. (eds.). Canons and Values: Ancient to Modern. Los Angeles: Getty Publications, 2019a.
CARDOSO, Rafael. White Skins, Black Masks: Antropofagia and the Reversal of Primitivism. In: FLECK•NER, Uwe; TOLSTICHIN, Elena. (eds.). Das verirrte Kunstwerk: Bedeutung, Funktion und Manipulation von “Bilderfahrzeugen” in der Diaspora. Berlin: De Gruyter, 2019b.
CARDOSO, Rafael. Modernity in Black and White: Art and Image, Race and Identity in Brazil, 1890-1945. Cambridge: Cambridge University Press, 2021. 282 p. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108680356.
CARDOSO, Rafael. Modernidade em preto e branco: arte e imagem, raça e identidade no Brasil, 1890-1945. 1. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2022. 372 p.
CHIARELLI, Tadeu. De Anita à academia: para repensar a história da arte no Brasil. Novos estudos CEBRAP, n. 88, 2010, p. 113-132.
COLI, Jorge. Como estudar a arte brasileira do século XIX? São Paulo: Senac, 2005.
FABRIS, Annateresa. Modernismo: nacionalismo e engajamento. In: AGUILAR, Nelson. (Org.). Bienal Brasil século XX. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1994.
GOMES, Angela Maria de Castro. Essa gente do Rio...: modernismo e nacionalismo. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1999.
LINS, Vera. Gonzaga Duque: e a estratégia do franco-atirador. Rio de Janeiro: Tempo brasileiro, 1991.
MAGALHÃES, Ana Gonçalves. Modernismo e barbárie no Brasil. Figura: Studies on the Classical Tradition, v. 9, n. 1, 2021, p. 181-186. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/figura/article/view/15762. Acesso em: 21 abr. 2022.
PEREIRA, Sonia Gomes. Arte, ensino e Academia: estudos e ensaios sobre a Academia de Belas Artes do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Mauad/Faperj, 2016.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Modernismo brasileiro: entre a consagração e a contestação. Perspective, n. 2, 2013, p. 1-17. DOI: https://doi.org/10.4000/perspective.5539.
VELLOSO, Mônica Pimenta. Modernismo no Rio de Janeiro: Turunas e quixotes. Rio de Janeiro, Editora da Fundação Getúlio Vargas, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista do Instituto de Estudos Brasileiros

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Todo o conteúdo do periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons do tipo atribuição CC-BY.