schools, Schools: the presence of architecture in educational spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.174406

Keywords:

School buildings, Paulista School, Porto School

Abstract

In order to analyze the role of architecture in formation, the school building and the relationship between architecture and education within the scope of the architectural production of the so-called Escola Paulista and Escola do Porto were chosen as the object of study. The methodology included bibliographic and iconographic research, interviews, site visits, photographs, diagrams, and drawing sessions with students, for a comprehensive translation of the real experience of the spaces and for the living record of this apprehension. A double meaning of the notion of school unfolds through the text, as a potential hall for pedagogical practices and for social development, as well as a privileged laboratory for testing, formulating and consolidating both schools of architecture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Miranda Zamberlan Nedel, Universidade de São Paulo. Instituto de Arquitetura e Urbanismo

    Doutoranda em Teoria e História da Arquitetura e do Urbanismo no Programa de Pós-Graduação do Instituto de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (PPG/IAU.USP), São Carlos, sob orientação do Prof. Assoc. Miguel Antonio Buzzar. Mestre em Arquitetura e Urbanismo (2020) (financiamento CAPES) e Arquiteta e Urbanista (2017) pela mesma Instituição. Realizou estágio de mestrado na Université Paris Nanterre (out.-dez. 2019), França, e Intercâmbio de pesquisa (Mobilidade com IC) (nov.2016-jan.2017) na Faculdade de Arquitectura da Universidade do Porto, Portugal (financiamento Santander). Tem experiência acadêmica no tema da arquitetura escolar e de sua relação com as políticas educacionais.

  • Givaldo Luiz Medeiros, Universidade de São Paulo. Instituto de Arquitetura e Urbanismo

     Professor e pesquisador da Universidade de São Paulo (1998-), vinculado atualmente ao Instituto de Arquitetura e Urbanismo (2010-) e antes ao Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (1998-2010). Vice-Presidente da Comissão de Graduação do IAU (2018-). Presidente da Comissão de Coordenação do Serviço de Biblioteca e Documentação do IAU (2016-18). Coordenador do Centro de Documentação (Cedoc, IAU/SAP-EESC, 2005-2016). Membro do Núcleo de Apoio à Pesquisa para os Estudos de Linguagem em Arquitetura e Cidade (N.ELAC), com estudos voltados ao entrelaçamento da arte e arquitetura contemporâneas na cidade, à luz da teoria da paisagem. Doutor em Arquitetura e Urbanismo pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (2005), com a tese Artepaisagem: a partir de Waldemar Cordeiro. Arquiteto pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo 1987, com projetos premiados em concursos nacionais de arquitetura.

References

ALVES COSTA, Alexandre. A viagem: Fernando Távora, a nossa Escola e o Desenho. Risco, São Carlos, v. 15, n. 2, p. 27-39, 2017. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/risco/article/view/144446>. Acesso em: 10 set. 2019.

ALVES COSTA, Alexandre. Textos datados. Editorial do Departamento de Arquitectura da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra: Coimbra, 2007.

ALVES COSTA, Alexandre. Legenda para um desenho de Nadir Afonso. In: TRIGUEIROS, Luiz (Ed.). Fernando Távora. Lisboa: Blau, 1993.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Duas residências. In: Acropole, n. 368, dez. 1969, p. 13-21. Disponível em: . Acesso em: 01 set. 2020.

ARTIGAS, João Batista Vilanova. Os caminhos da arquitetura moderna (1952). In: ARTIGAS, Vilanova. Caminhos da

arquitetura. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

ARTIGAS, Rosa Camargo; THOMAZ, Dalva. Sobre brutalismo, mitos e bares. AU. Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n. 17, p. 61-63, abr.-maio 1988.

BRUAND, Yves. Arquitetura Contemporânea no Brasil. São Paulo: Editora Perspectiva, 1981.

DORIGATI, Remo. Um arquitecto, dois maestros e uma janela. Conversas. In: NUFRIO, Anna (Ed.). Eduardo Souto de Moura: conversas com estudantes. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.

KAMITA, João Masao. Vilanova Artigas. São Paulo: Cosac Naify, 2000.

KATINSKY, Julio. Arquitetura paulista: uma perigosa montagem ideológica. AU. Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, n. 17, p. 66-71, abr.-maio 1988.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centauro, 2001.

MEDEIROS, Givaldo Luiz. Artepaisagem: a partir de Waldemar Cordeiro. São Paulo: FAU-USP, 2004.

MONIZ, Gonçalo Esteves de Oliveira do Canto. O Ensino Moderno da Arquitectura. A Reforma de 57 e as Escolas de Belas-Artes em Portugal (1931-69). Dissertação de Doutoramento em Arquitectura. Departamento de Arquitectura. Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra. Coimbra, 2011.

NEDEL, Miranda Zamberlan; MEDEIROS, Givaldo Luiz. Arquitetura, topografia e paisagem na Escola Paulista e na Escola do Porto. In: Anais do III ENANPARQ. Arquitetura, Cidade e Projeto: uma construção coletiva. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie; Campinas: Pontifícia Universidade Católica de Campinas, 2014. Disponível em: <http://www.anparq.org.br/dvd-enanparq-3/htm/XFramesSumarioSC.htm>. Acesso em: 10 set. 2019.

NEDEL, Miranda Zamberlan; MEDEIROS, Givaldo Luiz. Corpo, espaço e expressão gráfica no Ginásio de Guarulhos. In: GRAPHICA (International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design), 2017.

Published

2021-09-07

Issue

Section

Papers and Essays

How to Cite

Nedel, M. Z., & Medeiros, G. L. (2021). schools, Schools: the presence of architecture in educational spaces. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 19, 102-119. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.174406