Evaluation of road safety by the perception of the French Citizen: study of the main avenues, location in the city of Franca / SP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.168695

Keywords:

Accidents, Safety, Traffic

Abstract

The city chosen for the study was the city of Franca/SP, which drew attention due to the high number of accidents with fatal victims that occurred in 2018: about 39 deaths recorded. One of the main factors, taken as a determining factor for this study, was excessive speed on the roads. Therefore, the study aims to evaluate 7 of the 28 main avenues of the city, namely: Av. Brasil, Av. Chico Júlio, Av. Dr. Alonso y Alonso, Av. Dr. Hélio Palermo, Av. Major Nicácio, Av. Orlando Dompieri and Avenida Presidente Getúlio Vargas. Thus, the assessments of these roads were based on the relationship with road safety through the perception of the citizens of Franca, in order to provide possible mitigating solutions for the development of more optimized, safe and democratic traffic. The methodology was based on the evaluation of the users' perception of the aforementioned avenues, in relation to the traffic safety provided to pedestrians, motorcyclists and drivers, through interviews, whose approach was of a personal and online nature. The results obtained informed that 37% of the interviewees suffered one or more types of accident. According to the literature, 6 types of accidents are pointed out, which in general amounted to 106 occurrences. Avenues Alonso Y Alonso and Brasil were the ones with the highest percentage and number of accidents, both for drivers/motorcyclists and for pedestrians. Overall, the survey found that about 52% of respondents suggested improvements in signage. While about 82% of them pointed out needs to increase awareness of traffic, noting that in this survey respondents could opt for more than one improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANTES. E. Polícia Militar desmente indústria da multa de trânsito em Franca. 2013. Disponível em: < http://gcn.net.br >. Acesso em: 30 set. 2018.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10697: Pesquisa de acidentes de trânsito: Rio de Janeiro, 1989.

BRASIL. Decreto Lei Complementar nº 57, de 18 de agosto de 2003. Altera dispositivos da Lei Complementar nº 48, de 10 de dezembro de 1984. Congresso Nacional. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/>. Acesso em: 30 set. 2018.

Datasus – Ministério da Saúde. Estatísticas vitais. 2014. Disponível em: <https://www2.datasus.gov.br/DATASUS/index.php >. Acesso em: 10 jun. 2018.

Departamento de Polícia Militar do Estado de São Paulo. 2018. Disponível em: < http://www.policiamilitar.sp.gov.br/>. Acesso em: 10 jun. 2018.

DETRAN – Departamento de Estadual de Trânsito. Detran/SP promove ações educativas na semana nacional de trânsito em Franca/SP. 2015. Disponível em:<https://www.detran.sp.gov.br>. Acesso em: 10 jun. 2018.

DIÓGENES, M. C.; NODARI, C. T.; LINDAU, L. A. Priorização de ações de segurança viária na perspectiva dos motoristas. In: CONGRESSO DE PESQUISA E ENSINO EM TRANSPORTES, 2005, Recife. Anais ANPET XIX. Recife: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005. p. 969-979.

FERRAZ, A. C. P. et al. Segurança viária. 1. ed. São Carlos: Suprema Gráfica e Editora Ltda, 2012.

Google Earth. Acesso em: 13 out. 2018.

Google Maps. Trecho da Avenida Rio Branco, estação. 2017. Disponível em: < https://www.google.com.br/maps>. Acesso em: 30 set. 2018.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo populacional. 2016. Disponível em: < https://cidades.ibge.gov.br/brasil/sp/franca/panorama>. Acesso em: 30 set. 2018.

Jornal da Franca. Frota de Franca já passa de 239 mil e cidade ganha 6 mil veículos novos por ano. 2016. Disponível em: <http://jornaldafranca.com.br>. Acesso em: 30 set. 2018.

MARTINS. C. B. G.; JORGE. M. H. P. M. A criança, o adolescente e o trânsito: algumas reflexões importantes. Revista da Associação Médica Brasileira, Elsevier Editora Ltda, v.59, n.3, p. 199-208, mai. - jun. 2013.

MENDES. R. A. Conscientização no trânsito. Franca, 2018. Conferência realizada no Teatro do Júri - Universidade de Franca, em 16 ago. 2018.

Ministério das Cidades - Departamento SeMob – Secretaria Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana. PlanMob: caderno de referência para elaboração de plano de mobilidade urbana. Brasil, 2015. Cap.4, p 70.

Ministério da Saúde. Projeto vida no trânsito. 2018. Disponível em: <http://portalms.saude.gov.br/>. Acesso em: 10 jun. 2017.

MURARI. M. Noite concentra maior número de mortes no trânsito de Franca. 2018. Disponível em: <https://www.gcn.net.br/ >. Acesso em: 17 jun. 2018.

MURARI. M. Trânsito de Franca mata mais que o de São Paulo. 2017. Disponível em: < https://www.gcn.net.br/ >. Acesso em: 17 jun. 2018.

Prefeitura Municipal de Franca. Prefeitura amplia instalações de lombofaixas. 2017. Disponível em: <https://www.franca.sp.gov.br/>. Acesso em: 17 jun. 2018.

RIBEIRO. C. Frota cresce 75% em 10 anos e complica trânsito de Franca. 2017. Disponível em: <http://gcn.net.br>. Acesso em: 30 set. 2018.

RODRIGUES. D. Polícia volta a fiscalizar infrações em ruas e avenidas de Franca. 2011. Disponível em: < http://gcn.net.br >. Acesso em: 30 set. 2018.

Sales. P. Franca reduz acidentes com lombadas. 2017. Disponível em: < http://novacidade.com>. Acesso em: 17 jun. 2018.

Secretaria de Segurança e Cidadania de Franca. Novo semáforo para rua da Cidade Nova. 2017. Disponível em: < https://www.franca.sp.gov.br/noticias/seguranca-e-cidadania/novo-semaforo-para-para-rua-da-cidade-nova >. Acesso em: 30 set. 2018.

World Health Organization. Global status report on road safety: time for action. 2009.

Published

2021-06-22

Issue

Section

Papers and Essays

How to Cite

Velazquez, F. L., Suave, L., Simari, T. B., & Coelho, T. de P. P. (2021). Evaluation of road safety by the perception of the French Citizen: study of the main avenues, location in the city of Franca / SP. Risco - Journal of Architecture and Urbanism, 19, 1-18. https://doi.org/10.11606/1984-4506.risco.2021.168695