The discovery of Teaching and Learning Plan as a reflexive tool for Faculty members.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2021.184765

Keywords:

Educational planning, Higher education, Health, Faculty, Teacher Training

Abstract

The educational process experienced by students and University professors must be focused on acquiring knowledge, skills and attitudes relevant to understand the phenomena of life and their application in professional practice. This requires the active and effective participation of the many players involved. In the present investigation, the fundamental value of planning for a quality educational action is emphasized. The implementation of specific pedagogical instruments may favor a better reflection, development and communication of the students' training path. In our university campus At the Ribeirão Preto Medical School, University of São Paulo (FMRP-USP), the instrument used is known as the Teaching and Learning Plan, the “PEA”.In this experience report, its implementation context is presented, the discussions involving the academic community, the training actions to make it a living and powerful resource for teaching, elements that strengthened the teaching in FMRP undergraduate courses. Throughout this article, the reader will learn about the parts that make up the “PEA”, guidelines on how to prepare it, examples produced by teachers and a set of rubrics and criteria that contribute to guide planning in the context of teaching in the health professions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Houaiss, A. Dicionário on-line Houaiss da língua portuguesa. [acesso em: 8 fev. 2021]. Disponível em: https://www.dicio.com.br/houaiss/.

Zabala, A. A prática educativa: como ensinar. Ernani F. da F. Rosa, tradutor. Porto Alegre: Artmed; 1998. 224p.

Reis FJC dos, Panúncio-Pinto MP, Vieira MNCM. Planejamento educacional. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 3 de novembro de 2014 [acesso em: 12 de fevereiro de 2021];47(3):280-3. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rmrp/article/view/86616

Ministério da Educação (BR). Conselho Nacional de Educação, Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/ CES nº 4, de 07 de Novembro de 2001: Institui as diretrizes curriculares nacionais do curso de graduação em medicina. Diário Oficial da União, Brasília, 9 Nov. 2001. Seção. 1, p. 38.

Luckesi, CC. Planejamento, Execução e Avaliação no Ensino - A Busca de um desejo. Rev da FAEEBA [Internet]. 1993. [acesso em 12 fev. 2021]; 2: 137-52. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/657/494.

Leal, RB. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Rev Iberoamericana de Educação [Internet]. 2005. [acesso em: 15 fev. 2021]; 37(3): 1-7. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/1106Barros.pdf.

Dewey, J. Experiência e educação. Tradução Anísio Teixeira. Coleção Atualidades Pedagógicas. Volume 131: 90. 3ª Edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979

Libâneo, JC. Didática. São Paulo: Cortez; 2013.

Anastasiou, LGC, Alves, LP. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville: UNIVILLE; 2007.

Zabalza M Ángel. Los planes de estudio en la universidad. Algunas reflexiones para el cambio. REFU [Internet]. 2015 [citado 28 de janeiro de 2021];(1). Disponível em: https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2289

Manning, S, Johnson, KE. The technology toolbelt for teaching. São Francisco/EUA: Jossey-Bass, 2011. In: Rodrigues HZ, et al. Taxonomia e Matriz de Decisão das Tecnologias Digitais na educação: proposta de apoio à incorporação da tecnologia em sala de aula. Tec. Soc. e Con. [Internet]. 19º de novembro de 2015 [citado 2 de fevereiro de 2021];2(1):85-104. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tsc/article/view/14451

Borges, MC, Miranda, CH, Santana, RC, Bollela, VR. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Medicina, Ribeirão Preto, 47(3): 324-31, 2014.

Shute, VJ. Focus on Formative Feedback. Review of Educational Research, v. 78, n.1, p.153–89, 2008.

Freire, P. Pedagogia da Autonomia. 33.ed. São Paulo: Paz e Terra; 1996.

Published

2021-08-20 — Updated on 2021-08-23

How to Cite

1.
Flauzino RH, Peres CM, Carmona F. The discovery of Teaching and Learning Plan as a reflexive tool for Faculty members. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2021 Aug. 23 [cited 2024 Jul. 29];54(Supl 1):e-184765. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/184765