Pedagogical Projects of Multiprofessional Health Residencies: a perspective on Interprofessional Collaborative Education and Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.rmrp.2024.224673

Keywords:

Interprofessional relations, Interprofessional education, Education, Specialization

Abstract

Objective: To analyze the Pedagogical Projects of Multiprofessional Health Residency Programs from a public educational institution regarding interprofessional collaborative education and practice. Methods: This is a documentary research with a descriptive and exploratory qualitative approach that analyzed the Pedagogical Projects of three Multiprofessional Health Residency Programs from a Higher Education Institution in the interior of São Paulo, from the perspective of content analysis. Results: The analysis allowed the identification of developed competencies and the political and pedagogical guidelines of the Pedagogical Projects within the context of Multiprofessional Health Residency Programs, elucidating whether the proposals by the programs show similarities with interprofessional collaborative practice. Conclusion: The theoretical-conceptual and methodological frameworks of interprofessional education align with the didactic, pedagogical, political, and organizational elements identified in the programs and with the principles and guidelines of the Unified Health System.

Downloads

Author Biographies

  • Lucas Cardoso dos Santos, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, São Paulo, (SP), Brasil

    Doutor em Enfermagem

  • Thiago da Silva Domingos, Universidade Federal de São Paulo, Escola Paulista de Enfermagem, Departamento de Enfermagem Clínico e Cirúrgica, São Paulo, (SP), Brasil

    Doutor em Enfermagem

  • Eduardo Gabriel Cassola, Organização Social de Saúde Pirangi, Botucatu, (SP), Brasil.

    Especialista em Saúde Mental

  • Débora Rodrigues Vaz, Universidade de São Paulo, Escola de Enfermagem, São Paulo, (SP), Brasil

    Doutora em Ciências

  • Wilza Carla Spiri, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Faculdade de Medicina de Botucatu, Botucatu, (SP), Brasil

    Livre Docente. Doutora em Enfermagem

References

Brasil. Ministério da Educação Portaria Interministerial MEC/MS n°2117 de 3 de novembro de 2005. Dispõe sobre a Residência Multiprofissional em Saúde e dá outras providências. Brasília (DF): Ministério da Educação, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_ docman&view=download&alias=15432-port-inter-n2117-03 nov-2005&Itemid=30192

Araujo TAM. Multiprofessionality and interprofessionality in a hospital residence: preceptors and residents’ view. Interface (Botucatu). 2017;21(62):601-13. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0295

Bernardo MS, Fabrizzio GC, Souza ML, Santos TO, Andrade RA. A formação e o processo de trabalho na Residência Multiprofissional em Saúde como estratégia inovadora. Rev Bras Enferm. 2020;73(6):e20190635. Doi: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2019-0635

Brasil. Resolução nº 2, de 13 de abril de 2012. Dispõe sobre Diretrizes Gerais para os Programas de Residência Multiprofissional e em Profissional de Saúde. 2012. Disponível em: https://abmes.org.br/arquivos/legislacoes/Res-CNRM-002-2012-04-13.pdf

Brasil. Resolução nº 5, de 7 de novembro de 2014. Dispõe sobre a duração e a carga horária dos programas de Residência em Área Profissional da Saúde nas modalidades multiprofissional e uniprofissional e sobre a avaliação e a frequência dos profissionais da saúde residentes. 2014. Disponível em: https://abmes.org.br/public/arquivos/legislacoes/Res-CNRMS-05-2014-11-07.pdf

Câmara AMCS, Cyrino AP, Cyrino EG, Azevedo GD, Costa MV da, Bellini MIB. Interprofessional education in Brazil: building synergic networks of educational and healthcare processes. Interface (Botucatu) [Internet]. 2016;20(56):5–8. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0700

Center for Advancement in Interprofessional Education (CAIPE). Interprofessional education: a definition. London: CAIPE; 2002. Disponível em: https://www.caipe.org/resources/publications/caipe-publications/caipe-2002-interprofessional-education-today-yesterday-tomorrow-barr-h

Reeves S, Perrier L, Goldman J, Zwarenstein M. Interprofessional education: effects on professional practice and health outcomes (update). Cochrane Database Syst. Rev. 2013;2013(3):CD002213. Doi: 10.1002/14651858.CD002213.pub3

Canadian Interprofessional Health Collaborative. A national interprofessional competence framework. Vancouver: Canadian Interprofessional Health Collaborative. 2010. Disponível em: https://phabc.org/wp-content/uploads/2015/07/CIHC-National-Interprofessional-Competency-Framework.pdf

L’ecuyer KM, Pole D, Leander SA. The use of PBL in na interprofessional education course for health care professional studentes. Interdiscip J Problem-Base Learn. 2015;9(1):8-18. Doi: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1497

Baar H. Effective interprofessional education: arguments, assumption & evidence. London: Blackwell, CAIPE. 2005. Doi: 10.1002/9780470776445

Carpenter J, Dickinson H. Interprofessional education and training. Bristol: The Policy Press. 2008;152. Disponível em: https://research-information.bris.ac.uk/en/publications/interprofessional-education-and-training

WHO - World Health Organization. Health professions network nursing and midwifery office within the department of human. Resources for health. Framework for action on interprofessional education and collaborative practice. Geneva. 2010. Disponível em: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/70185/WHO_HRH_HPN_10.3_eng.pdf?sequence=1

Peduzzi M, Leonello VM, Ciampone MHT. Trabalho em equipe e prática colaborativa. In: Paulina Kurcgant. (Org.). Gerenciamento em enfermagem. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan. 2016;103-114. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4299697/mod_resource/content/1/trabalho%20em%20equipe%20e%20pratica%20colaborativa%202017.pdf

Pinto TR, Cyrino EG. Os Programas de Residência Multiprofissional em Saúde na conformação das redes prioritárias de atenção. Interface (Botucatu). 2022;26:e200770. Doi: https://doi.org/10.1590/interface.200770

Araújo HPA, Santos LC, Domingos TS, Alencar RA. A residência multiprofissional em saúde da família como cenário para educação e práticas interprofissionais. Rev Latino-Am Enfermagem. 2021;29:e3450. Doi: 10.1590/1518-8345.4484.3450

Yasui S, Luzio C, Amarante P. Atenção psicossocial e atenção básica: a vida como ela é no território. Rev Polis Psique. 2018;8(1):173-90. Doi: http://dx.doi.org/10.22456/2238-152X.80426.

Brasil. Lei nº 8080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial [do] República Federativa do Brasil, Brasília (DF), 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8080.htm>.

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.654 de 19 de julho de 2011. Institui o Programa de Melhoria do Acesso e da Qualidade da Atenção Básica e o Componente de Qualidade do Piso de Atenção Básica Variável. Brasília: Ministério da Saúde, 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt1654_19_07_2011.html

Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. 1a ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2012. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_atencao_basica_2006.pdf

Brasil. Ministério da Saúde. Política Nacional de Humanização. Brasília: Ministério da Saúde, 2013. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_humanizacao_pnh_folheto.pdf

Andrade SR, Schimitt MD, Storck BC, Piccoli T, Ruoff AB. Análise documental nas teses de enfermagem: técnica de coleta de dados e método de pesquisa. Cogitare Enferm. 2018;23(1):e53598. Doi: http://dx.doi.org/10.5380/ce.v23i1.53598

Sampieri RH, Collado CF, Lucio MDPB. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Editora Penso. 2013;(5). Disponível em: https://acervo.enap.gov.br/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=52333

Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec. 2010;12(4):1087-8. Doi: https://doi.org/10.1590/S1413-81232007000400030

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo demográfico: características da população – amostra. Botucatu. Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/sp/botucatu.html >.

Baar H. Ensuring quality in interprofessional education. CAIPE Bulletin. 2003;22:2-3. Doi: 10.1590/0103-11042019S104

Brasil. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 1.077, de 12 de novembro de 2009. Dispõe sobre a Residência Multiprofissional em Saúde e a Residência em Área Profissional da Saúde e Institui a Comissão Nacional de Residência Multiprofissional em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15462-por-1077-12nov-2009&Itemid=30192

Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-12. Doi: 10.1016/j.nedt.2003.10.001

Graneheim UH, Lindgren B, Lundman B. Methodological challenges in qualitive content analysis: a discussion paper. Nurse Education Today. 2017;56:29-34. Doi: 10.1016/j.nedt.2017.06.002

Silva GF, Rodrigues RM, Conterno SFR, Toso BRGO. Organização didático-pedagógica dos programas de residência multiprofissional em saúde da família. Contribuciones a las ciencias sociales. 2024;17(2):e4730. Doi: https://doi.org/10.55905/revconv.17n.2-279

Reeves S. Why we need interprofessional education to improve the delivery of safe and effective care. Interface Comunic Saúde Educ. 2016;20(56):185-96. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622014.0092

Vieira NR. Metodologias de ensino-aprendizagem utilizadas nas Residências Multiprofissionais em Saúde: revisão integrativa. 2024. 184 f. Trabalho de Conclusão de Residência (Residência Multiprofissional na Atenção em Saúde Coletiva) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia. 2024. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41219

Faria L. A pós-graduação em Saúde da Família: impressões sobre a formação e a produção do cuidado. Comunicação em Ciências da Saúde. 2023;34(2): Doi: https://doi.org/10.51723/ccs.v34i02.1449

Barr H, Low H. Introducing interprofessional education [Internet]. Fareham (UK): Centre for The Advancement of Interprofessional Education (CAIPE), 2013. Disponível em: http://caipe.org.uk/silo/files/ introducing-interprofessional-education.pdf

Moura AS, Ricci EC, Ferigato SH. Programas de residência multiprofissional em saúde mental e a terapia ocupacional. Cad. Bras. Ter. Ocup. 2021;29:e2951. Disponível em: https://www.cadernosdeto.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/2951

Miranda NMV, Leonello VM, Oliveira MAC. Multiprofessional residency in health: a document analysis of political pedagogical projects. Rev Bras Enferm. 2015;68(4):586-93. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167.2015680403i

Miranda HCA, Pereira QLC. "Programa de Educação pelo Trabalho para Saúde (PET-Saúde) promotor da disponibilidade para o aprendizado interprofissional." Research, Society and Development. 2024;13(3):e4713345253. Doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v13i3.45253

Vasconcelos MIO. Avaliação de Programas de Residência Multiprofissional em Saúde da Família por indicadores. Trab Educ Saúde. 2015;13(2):53-77. Doi: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sip00080

Freire Filho JR, Magnago C, Costa MV, Forster AC. Cursos de especialização ofertados no âmbito do Mais Médicos: análise documental na perspectiva da Educação Interprofissional. Interface (Botucatu). 2018;22(1):613-24. Doi: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0842

Guareschi AP. Política Nacional de Residência em Saúde: contribuições para formação de especialistas [editorial]. Acta Paul Enferm. 2024;37:eEDT01. Doi: http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2024EDT01

Published

— Updated on 2025-03-17

How to Cite

1.
Santos LC dos, Domingos T da S, Cassola EG, Vaz DR, Spiri WC. Pedagogical Projects of Multiprofessional Health Residencies: a perspective on Interprofessional Collaborative Education and Practice. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2025 Mar. 17 [cited 2025 Apr. 1];57(2):e-224673. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/224673