Cinema: an humanist and pedagogical tool for themes in Health-Education. The experience of CineSocial

Authors

  • Joab J. S. Xavier Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Nathalie L. S. Dewulf Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Cristiane M. Peres Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Gisele C. Barros Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Karina Pfrimer Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP -USP
  • Claudia S. Nakao Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Francine Leite Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo - FSP-USP
  • Rafael J.A. Silva Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Ribeirão Preto
  • Ricardo L.R. Santos Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo -FMRP-USP
  • Rosane A. Monteiro Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Antonio Ruffino-Netto Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.
  • Antonio C.D. Carvalho Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v44i3p260-266

Keywords:

Health Education. Methodology. Science. Art. Motion Pictures as Topic. Instructional Films and Videos.

Abstract

Study design: The approach to the research was qualitative. Objective: we used the audiovisual resources (movies) to make teachers, students and health professionals reflect, discuss and updatesocial subjects relevant to health and education. Methodology: The Project was structured as a coursewith five meetings that took place between 2008 August and December. Subjects relevant to PublicHealth and Education were focused (hunger, school violence, teenage pregnancy, health-disease process and teenage drug abuse); for each theme, specialists were invited. The instrument used to acquirethe participant perceptions was a questionnaire with 14 semi-structured questions and at the end ofeach meeting, a report was requested. A Thematic analysis of narrative was conducted with the materialfrom the individual reflection report. Results: The meeting had the presence of 49 participants (undergraduates, public teachers, health professionals, graduates and professors). In the analysis of thenarrative open question material from the individual reflection report, we could identify two sets of categories: the first one identified was the participants' expectancy before beginning the CineSocial project andthe second one identified was the participants' opinions about the course relevance. Discussion andConclusions: The cinema use enabled knowledge flow and experience diffusion; it also corroborated theidea that not only documentaries and fiction films could express the knowledge aimed by Science, butother types of cinema as well. Focusing on cinema was not the priority of this experience, the priority wasfocus on life, society, school, exclusion, current subjects present inside or outside of the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Joab J. S. Xavier, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
    Mestre em Ciências Médicas (Saúde na Comunidade), Departamento de Medicina Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Nathalie L. S. Dewulf, Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
    Pós-doutoranda emCiências Farmacêuticas da Faculdade de Ciências Farmacêuticas de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Cristiane M. Peres, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
    Centro de Apoio Educacional e Psicológico da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Gisele C. Barros, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
    Centro de Apoio Educacional e Psicológico da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo
  • Karina Pfrimer, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP -USP
    Docente, curso de Nutrição e Metabolismo do Departamento de Pediatria e Puericultura da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP -USP
  • Claudia S. Nakao, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
    Mestre em Ciências Médicas (Saúde na Comunidade), Departamento de Medicina Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Francine Leite, Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo - FSP-USP
    Doutoranda em Saúde Pública, Faculdade de Saúde Pública, Universidade de São Paulo - FSP-USP
  • Rafael J.A. Silva, Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Ribeirão Preto
    Professor de Ensino Médio da Secretaria Municipal de Educação da Prefeitura Municipal de Ribeirão Preto
  • Ricardo L.R. Santos, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo -FMRP-USP
    Mestre em Ciências (Saúde na Comunidade), Departamento de Medicina Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo -FMRP-USP
  • Rosane A. Monteiro, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
    Mestre em Ciências Médicas (Saúde na Comunidade), Departamento de Medicina Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP
  • Antonio Ruffino-Netto, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.
    Docente do Departamento de Medicinal Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.
  • Antonio C.D. Carvalho, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.
    Docente do Departamento de Medicinal Social da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo - FMRP-USP.

Published

2011-10-30

Issue

Section

Artigo Original

How to Cite

1.
Xavier JJS, Dewulf NLS, Peres CM, Barros GC, Pfrimer K, Nakao CS, et al. Cinema: an humanist and pedagogical tool for themes in Health-Education. The experience of CineSocial. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2011 Oct. 30 [cited 2024 May 11];44(3):260-6. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/47434