Formative assessment and feedback as learning tools in health professions education

Authors

  • Marcos C. Borges Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Carlos H. Miranda Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Rodrigo C. Santana Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
  • Valdes R. Bollela Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331

Keywords:

Formative assessment, Feedback, Debriefing, Medical education

Abstract

The different assessment forms are major elements of any teaching and learning process in educational programs, and should be considered as a core component to be planned and implemented in all curriculums, especially in the health professions education. A regular and qualified students’ assessment is closely related to competence and skills of the professionals that will be delivered to society. In this context, formative assessment and well-trained staff to provide effective and regular feedback are essentials in the formation of the future generation of health professionals. This article focuses primarily on formative assessment, feedback and debriefing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marcos C. Borges, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
    Professor Doutor. Departamento de Clínica Médica, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Carlos H. Miranda, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto

    Médico Assistente. Departamento de Clínica Médica, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

  • Rodrigo C. Santana, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
    Professor Doutor. Departamento de Clínica Médica, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo
  • Valdes R. Bollela, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto
    Professor Doutor. Departamento de Clínica Médica, Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

Published

2014-11-03

Issue

Section

Capítulos

How to Cite

1.
Borges MC, Miranda CH, Santana RC, Bollela VR. Formative assessment and feedback as learning tools in health professions education. Medicina (Ribeirão Preto) [Internet]. 2014 Nov. 3 [cited 2024 Dec. 21];47(3):324-31. Available from: https://revistas.usp.br/rmrp/article/view/86685