Strategic purchasing attributes of lodging establishments: study of the hostels in Ouro Preto and Tiradentes in the "royal road" tourist route

Authors

  • Ricardo S. Martins Universidade Federal de Minas Gerais. Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)
  • Débora S. Lobo Unioeste/Campus Toledo
  • Letícia Labegalini Universidade Federal de Minas Gerais
  • Alexandre de Pádua Carrieri Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v21i2p320-340

Keywords:

suppliers logistics, services logistics, tourism management, Minas Gerais.

Abstract

The general objective of this article was to identify the needs and expectations of the service suppliers connected to tourism along the historic route known as the "Royal Highway" (in the State of Minas Gerais, Brazil), in terms of the desired strategy for the logistics of supply for this type of tourism. By means of exploratory empirical research, a survey of the data was carried out in the field by presenting cards that clearly stated preferences regarding suppliers to owners and managers of inns in the regions of the cities of Ouro Preto and Tiradentes. The features investigated were: Speed of Service, Number of Suppliers, Size of Lots, Supply Operations and Method of Ordering. The article concludes that, in order for a strategy to have strong impact on this economic activity in the regions where this research was carried out, it should consider a policy of reducing the supplier basis.

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Author Biographies

  • Ricardo S. Martins, Universidade Federal de Minas Gerais. Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração (CEPEAD)
    Professor Dr. do Departamento de Administração e Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração
    (CEPEAD),Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Logística (NIPE-LOG/UFMG).
  • Débora S. Lobo, Unioeste/Campus Toledo
    Professora Adjunta da Unioeste/Campus de Toledo e membro do Translog - Grupo de Pesquisas em Transportes e Logística Agroindustrial.
  • Letícia Labegalini, Universidade Federal de Minas Gerais
    Administradora, Mestre em Administração pela Fundação Getúlio Vargas – São Paulo. Pesquisadora do Núcleo
    Interdisciplinar de Pesquisa e Extensão em Logística (NIPE-LOG/UFMG).
  • Alexandre de Pádua Carrieri, Universidade Federal de Minas Gerais
    Professor Dr. do Departamento de Administração e Centro de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração
    (CEPEAD)/Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisador do Núcleo de Estudos Organizacionais
    e Simbolismo – NEOS.

Published

2010-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

MARTINS, Ricardo S.; LOBO, Débora S.; LABEGALINI, Letícia; CARRIERI, Alexandre de Pádua. Strategic purchasing attributes of lodging establishments: study of the hostels in Ouro Preto and Tiradentes in the "royal road" tourist route. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 21, n. 2, p. 320–340, 2010. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v21i2p320-340. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/14219.. Acesso em: 29 jun. 2024.