The Importance of Regional Identity in the setting of tourism Clusters

Authors

  • Dercia Antunes Souza Faculdade de Tecnologia de Bragança Paulista
  • Antonio Carlos Gil Universidade São Caetano do Sul

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v26i2p475-492

Keywords:

Tourist clusters, Tourist regions, Regional identity

Abstract

This essay aims to discuss the importance of regional identity in the setting of tourism clusters. As one of the essential features in the definition of a cluster is its geographical size, regional identity becomes an important component to understanding their formation and development. One must consider, however, that this identity involves both the identity of the region and regional identity (or regional consciousness) of its inhabitants. The identity of the region refers to its environmental, economic and socio-cultural characterization. Regional consciousness, in turn, refers to the knowledge that people have of the region and its boundaries and also their emotional attachment to the region, solidarity with the other members and also the willingness to act on behalf of the region. It is recommended the construction of instruments for measuring regional identity of inhabitants of the regions that harbor tourist clusters. It is also recommended building grounded theories for knowledge of regional identity from the perspective of its actors.

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Author Biographies

  • Dercia Antunes Souza, Faculdade de Tecnologia de Bragança Paulista
    Doutora em Administração pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul USCS. Mestre em Administração pela - Universidade Municipal de São Caetano do Sul - IMES/USCS. Pós Graduada em Gestão de Pessoas pela Universidade São Francisco - USF. Graduada em Administração de Empresas pela Universidade São Francisco - USF. Docente na Faculdade de Tecnologia de Bragança Paulista FATEC
  • Antonio Carlos Gil, Universidade São Caetano do Sul
    Doutor em Ciências Sociais pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo e em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo. Mestre em Ciências Sociais pela Escola de Sociologia e Política de São Paulo. Bacharel em Ciências Políticas e Sociais pelo Instituto Municipal de Ensino Superior. Licenciado em Ciências Sociais pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Nossa Senhora do Patrocínio e em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Professor Carlos Pasquale. Professor da Universidade Municipal de São Caetano do Sul.

Published

2015-08-28

Issue

Section

Ensaios

How to Cite

SOUZA, Dercia Antunes; GIL, Antonio Carlos. The Importance of Regional Identity in the setting of tourism Clusters. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 26, n. 2, p. 475–492, 2015. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v26i2p475-492. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/102854.. Acesso em: 17 may. 2024.