Sports tourism: a case study about the Ultimate Fighting Championship (UFC) 198 in Curitiba (Brazil)
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v32i1p19-39Keywords:
Sport Tourism, Event, MMA, UFC 198, CuritibaAbstract
This study investigated the data provided by the Curitiba City Hall, the Curitiba Municipal Tourism Institute in partnership with the Paraná Tourism Observatory and the Rio de Janeiro Tourism Observatory, the Gazeta do Povo newspaper, and Clube Athletico Paranaense’s website, seeking to understand why the UFC 198 event could be considered a successful tourist attraction in the city of Curitiba. The results indicated that the event generated, directly and indirectly, R$ 45 million, and influenced positively in the tourist flow of the city. Around 45,207 people were present in the stadium, 42.37% of them were tourists and 8.49% were hikers, coming from 22 Brazilian states and the Federal District. In contrast, the international tourist demand had little significance (2.60%). The characteristics of the city influenced the success of the event, such as the nickname “sacred ground of the martial arts”, beyond the city’s established structure due to previous events such as the stadium built for the FIFA World Cup in 2014. To conclude, the presence of the local and state government was not expressive and, had been more relevant, the event could have had even better results.
Downloads
References
Bardin, L. (2016). Laurence Bardin - Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Boris, G. D. J. B., & Bloc, L. G. (1996). Violência e masculinidade. In C. B. Daniel (Ed.), Poder e Violência. Fortaleza: EUFC.
Brown, C., Busser, J. A., & Baloglu, S. (2010). Sport tourists in a gaming destination: predicting gaming and non-gaming expenditures. UNLV Gaming Research & Review Journal, 14(2), 59–68.
CCVB. (2016). UFC consolida Curitiba como palco de megaeventos. http://www.curitibacvb.com.br/noticia/ufc-consolida-curitiba-como-palco-de-megaeventos
Clube Athletico Paranaense. (2016a). Com partida histórica de vôlei, Estádio Atlético Paranaense amplia conceito multiuso. https://www.athletico.com.br/noticia/41543-com-partida-histrica-de-vlei-estdio-atltico-paranaense-amplia-conceito-multiuso/
Clube Athletico Paranaense. (2016b). Estádio Atlético Paranaense entra para a história do UFC. https://www.athletico.com.br/noticia/40566-estdio-atltico-paranaense-entra-para-a-histria-do-ufc/
Clube Athletico Paranaense. (2016c). Estádio Atlético Paranaense recebeu a maior pesagem da história do UFC. https://www.athletico.com.br/noticia/40554-estdio-atltico-paranaense-recebeu-a-maior-pesagem-da-histria-do-ufc/
Clube Athletico Paranaense. (2016d). UFC no estádio atleticano trouxe lucro de R$ 45 milhões para Curitiba. https://www.athletico.com.br/noticia/40664-ufc-no-estdio-atleticano-trouxe-lucro-de-r-45-milhes-para-curitiba/
Clube Athletico Paranaense. (2017a). Estádio Atlético Paranaense recebeu o culto de encerramento da “Semana do Avivamento.” https://www.athletico.com.br/noticia/estadio-atletico-paranaense-recebeu-o-culto-de-encerramento-da-semana-do-avivamento/
Clube Athletico Paranaense. (2017b). Estádio Atlético Paranaense sediou a Liga Mundial de Vôlei. https://www.athletico.com.br/noticia/estadio-atletico-paranaense-sediou-a-liga-mundial-de-volei/
Costa, J. H., & Herrera, M. R. G. (2019). Criminalidade, Segurança Pública E Sustentabilidade Em Destinos Turísticos. Marketing & Tourism Review, 4(1), 1–39. https://doi.org/10.29149/mtr.v4i1.5510
Drula, A. J. (2015). O processo de transformação de um estádio para arena: o caso da “Arena da Baixada”. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Paraná.
Ferreira, E. A. M., & Silva, L. P. da. (2017). Turismo futebolístico: perfil e motivações do torcedor viajante que frequenta o “novo” Mineirão. Revista Brasileira de Ciencias do Esporte, 39(3), 268–275. https://doi.org/10.1016/j.rbce.2017.02.014
Frois, R., & Couto, A. C. (2020). Megaeventos Esportivos e Turismo : O Pós-Copa do Mundo FIFA 2014 em Belo Horizonte - Brasil. Ateliê do Turismo, 4(1), 29–50.
Gammon, S., & Robinson, T. (2003). Sport and tourism: A conceptual framework. Journal of Sport and Tourism, 8(1), 21–26. https://doi.org/10.1080/14775080306236
Gazeta do Povo. (2016a). Em teaser, UFC chama Curitiba de “solo sagrado das artes marciais.” https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/luta-livre/ufc-chama-curitiba-de-solo-sagrado-das-artes-marciais-em-teaser/
Gazeta do Povo. (2016b). UFC descarta evento na Arena da Baixada em 2017. https://www.gazetadopovo.com.br/blogs/luta-livre/ufc-tera-participacao-discreta-no-brasil-em-2017/
Gazeta do Povo. (2017). Entenda por que Curitiba e a Arena não voltaram a ser prioridade do UFC. https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/luta-livre/entenda-por-que-curitiba-e-arena-nao-voltaram-ser-prioridade-ufc/
Gazeta do Povo. (2018). Wanderlei Silva se reúne com o Atlético para fechar megaevento na Arena. https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/luta-livre/bellator-arena-atletico-wanderlei-silva/
Gazeta do Povo. (2019). Petraglia explica motivo do UFC desistir de Curitiba. https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/luta-livre/petraglia-ufc-de-curitiba/
Geofusion. (2016). Vai e Vem: a população turística no Brasil. https://geofusion.com.br/imprensa-e-noticias/vai-e-vem-a-populacao-turistica-do-brasil/
Getz, D. (2008). Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 29(3), 403–428. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2007.07.017
Gibson, H. J. (1998). Sport Tourism: A Critical Analysis of Research. Sport Management Review, 1(1), 45–76. https://doi.org/10.1016/S1441-3523(98)70099-3
Gibson, H. J. (2005). Sport tourism: Concepts and theories. An introduction. Sport in Society, 8(2), 133–141. https://doi.org/10.1080/17430430500101996
Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social (6a). Atlas.
Hall, C. M. (1992). Adventure, Sport and Health Tourism. In C. M. Hall & B. Weiler (Eds.), Special Interest Tourism (pp. 141–158). Londres: Bellhaven Press.
Instituto Municipal de Turismo de Curitiba. (2016a). Da Copa do Mundo ao UFC, Curitiba se consolida como destino nacional.
Instituto Municipal de Turismo de Curitiba. (2016b). Pesquisa sobre o perfil, percepção e o impacto econômico do turista participante do UFC 198 – curitiba. https://turismo.curitiba.pr.gov.br/conteudo/dados-e-estatisticas/1724
Instituto Municipal de Turismo de Curitiba. (2016c). UFC confirma preparo de Curitiba para eventos e gera impacto de R$ 45 milhões. https://www.curitiba.pr.gov.br/noticias/ufc-confirma-preparo-de-curitiba-para-eventos-e-gera-impacto-de-r-45-milhoes/39753
Instituto Municipal de Turismo de Curitiba. (2018). Instituto Municipal de Turismo quer impulsionar turismo de negócios. http://www.turismo.curitiba.pr.gov.br/noticias/instituto-municipal-de-turismo-quer-impulsionar-turismo-de-negocios/205
International Congress and Convention Association. (2018). The International Association Meetings Market 2018 - ICCA Statistics Report. https://www.iccaworld.org
Ishy, M. (1998). Turismo e Megaeventos Esportivos. Turismo em Análise, 9(2), 47–91.
Johner, M. P., & Cunha, A. M. (2016). O Turismo esportivo, como novo atrativo e inovação de serviços da cidade de Porto Alegre: a experiência do Grêmio Arena Tour. Fólio – Revista Científica Digital – Jornalismo, Publicidade e Turismo, 17(1), 95–110. https://doi.org/10.15602/1981-3422/folio.v17n1p95-110
Kirilenko, A. P., & Stepchenkova, S. O. (2017). Sochi 2014 Olympics on Twitter: Perspectives of hosts and guests. Tourism Management, 63, 54–65. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2017.06.007
Lohmann, G., & Netto, A. P. (2008). Teorias do Turismo. São Paulo: Aleph.
Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (2013). Abordagens qualitativas de pesquisa: a pesquisa etnográfica e o estudo de caso. In Pesquisa em Educacao: Abordagens Qualitativas. São Paulo: E.P.U.
Machete, R. (2011). Clima e turismo num contexto de mudanças ambientais. Finisterra, 46(91), 139–154. https://doi.org/10.18055/finis1330
Ministério do Turismo. (2016). Rio de Janeiro e São Paulo são as mais visitadas por estrangeiros. http://www.turismo.gov.br/ultimas-noticias/6512-rio-de-janeiro-e-são-paulo-são-as-mais-visitadas-por-estrangeiros.html
Ministério do Turismo. (2017). Anuário Estatístico de Turismo 2017 – Ano base 2016 (Vol. 44). http://www.dadosefatos.turismo.gov.br/2016-02-04-11-53-05/item/347-anuário-estatístico-de-turismo-2017-ano-base-2016/347-anuário-estatístico-de-turismo-2017-ano-base-2016.html
Ministério do Turismo. (2019). Chegada de turistas internacionais. http://dados.turismo.gov.br/index.php/chegada-de-turistas-internacionais
Nakatani, M. S. M., Gomes, E. L., & Nunes, M. P. (2017). Diferentes Olhares da Comunicação no Turismo: entendendo três localidades paranaenses como destino e produto turístico. Revista Turismo em Análise, 28(3), 474–491. https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v28i3p474-491
Nogueira, F. do A. (2006). Continuidade e descontinuidade administrativa em governos locais: fatores que sustentam a ação pública ao longo dos anos. Dissertação (Mestrado) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas.
O Globo. (2016). Histórico: o impacto do UFC 198, na Arena da Baixada. https://oglobo.globo.com/esportes/historico-impacto-do-ufc-198-na-arena-da-baixada-19312760
Passos, D. de A., Prado, R. C., Marchi Júnior, W., & Capraro, A. M. (2014). As origens do “vale-tudo” na cidade de Curitiba-PR memórias sobre identidade, masculinidade e violência. Movimento, 20(3), 1153–1170. https://doi.org/10.22456/1982-8918.42829
Pinheiro, P. M. de S. (2012). Planejamento e ações para o desenvolvimento do turismo no ambiente do futebol: Um estudo de Grêmio e Internacional de Porto Alegre. Dissertação (Mestrado em Turismo e Hotelaria) – Curso de Mestrado Acadêmico em Turismo e Hotelaria, Universidade do Vale do Itajaí.
Prefeitura Municipal de Curitiba. (2018). Setor turístico cresce com as temperaturas mais baixas. http://www.curitiba.pr.gov.br/noticias/setor-turistico-cresce-com-as-temperaturas-mais-baixas/42783
Rabahy, W. A. (2019). Análise e perspectivas do turismo no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14(1), 1–13. https://doi.org/10.7784/rbtur.v14i1.1903
Raupp, F. M., & Beuren, I. M. (2006). Metodologia da pesquisa aplicável às Ciências Sociais. In Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática (3ª ed.). São Paulo: Atlas.
Rocha, C. M., & Fink, J. S. (2017). Attitudes toward attending the 2016 Olympic Games and visiting Brazil after the games. Tourism Management Perspectives, 22, 17–26. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2017.01.001
Rodrigues, E. A. P. C., Drula, A. J., & Rechia, S. (2017). Do rubro-negro ao neutro da fifa: Uma análise das transformações dos estádios-sede da copa do mundo de 2014. Movimento, 23(4), 1283–1296. https://doi.org/10.22456/1982-8918.72230
Romano, F. S. (2018). Atratividade turística em estádios de futebol: visitação no estádio Arena Corinthians. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Turismo) – Escola de Artes, Ciências e Humanidades, Universidade de São Paulo. https://teses.usp.br/teses/disponiveis/100/100140/tde-12122018-202316/publico/atratividade_turistica_em_estadios_de_futebol.pdf
Romano, F. S., Tomazzoni, E. L., & Uvinha, R. R. (2019). Megaeventos Esportivos no Brasil e o Plano Nacional de Turismo 2013-2016: As Metas de Expansão Turística. Rosa dos Ventos – Turismo e Hospitalidade, 11(2), 454–475. https://doi.org/10.18226/21789061.v11i2p454
RPC. (2016). Curitiba é uma das cidades do país melhor preparada para receber turistas. https://www.negociosrpc.com.br/deolhonomercado/economia/curitiba-e-uma-das-cidades-do-pais-melhor-preparadas-para-receber-turistas/
UFC. (2019). UFC 243 quebra recorde de público; Confira o Top 5. Ultimate Fight Championship. https://www.ufc.com.br/news/ufc-243-quebra-recorde-de-publico-confira-o-top-5
Uvinha, R. R. (2016). Turismo, Lazer e Megaeventos Esportivos no Brasil: relato de experiências sobre as Olimpíadas 2016. Revista Turismo e Desenvolvimento, 27(3), 714–731. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v27i3p714-731
Uvinha, R. R., Chan, C. S., Man, C. K., & Marafa, L. M. (2018). Sport tourism: a comparative analysis of residents from Brazil and Hong Kong. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 12(1), 180–206. https://doi.org/10.7784/rbtur.v12i1.1374
Weed, M. (2006). Sports tourism research 2000–2004: A systematic review of knowledge and a meta-evaluation of methods. Journal of Sport and Tourism, 11(1), 5–30. https://doi.org/10.1080/14775080600985150
Weed, M. (2008). Sports tourism experiences. Journal of Sport and Tourism, 13(1), 1–4. https://doi.org/10.1080/14775080802008876
Yin, R. K. (2014). Case study research design and methods (5ª ed.). Thousand Oaks: Sage.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jonathan Rocha de Oliveira, Bruna Opieco Pereira, Riqueldi Straub Lise, André Mendes Capraro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0), allowing the sharing of the work with recognition of its authorship and initial publication in RTA.