Rates and Occupancy Rates of Hotels, According to their Forms of Organization and Segment of Travelers They Host

Authors

  • Eder Paschoal Pinto Universidade Salvador
  • Dárlei Geovanne Vianna dos Santos Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v23i2p355-379

Keywords:

hotel, occupancy rate, hotel rate, target marketing segment, hotel chain.

Abstract

The scarcity of studies on pricing and occupancy in hotels encouraged the authors of thisarticle to verify the relationship between rates and occupancy rates, according to their formsof organization and segment of traveler they host, aiming to identify relationships statisticallysignificant within and between these variables. The data were collected with the hotelslocated in the town of Belo Horizonte that has been identified as the fourth Braziliandestination most sought by executives in 2010. Managers of the hotel affiliated to theBrazilian Association of Hotel Industry of Minas Gerais were asked to fill out the form. Fortyseven hotels (55% of the target population) kindly informed the required data. Means,standard deviations and correlations were calculated. The findings indicated that rates differwithin and between segments of travelers that the hotel focus, as well as within of the hotelchains and between them and independent hotels; furthermore, rates correlate withoccupancy rates only in specifics segments and months. The details presented in this articleare useful for hotel managers, since they can understand certain nuances of pricing thatseemingly have nothing to do with occupancy rates.

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Author Biographies

  • Eder Paschoal Pinto, Universidade Salvador
    Éder Paschoal Pinto Realizou estágio pós-doutoral na School of Management, Marketing & International Business (The Australian National University). Titulou-se Professor Doutor (FGV São Paulo), Visiting Scholar (George Washington University, USA) e Mestre (PUC São Paulo). Atua como professor titular no Mestrado em Administração da Universidade Salvador (Unifacs, BA). Suas pesquisas estão orientadas para vários temas de marketing, motivação, liderança e estratégias organizacionais, fundamentalmente na indústria da hospitalidade e na educação. Éder Paschoal Pinto Realizou estágio pós-doutoral na School of Management, Marketing & International Business (The Australian National University). Titulou-se Professor Doutor (FGV São Paulo), Visiting Scholar (George Washington University, USA) e Mestre (PUC São Paulo). Atua como professor titular no Mestrado em Administração da Universidade Salvador (Unifacs, BA). Suas pesquisas estão orientadas para vários temas de marketing, motivação, liderança e estratégias organizacionais, fundamentalmente na indústria da hospitalidade e na educação.
  • Dárlei Geovanne Vianna dos Santos, Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial
    Dárlei Geovanne Vianna dos Santos Mestre em Administração de Empresas pela Faculdade de Estudos Administrativos de Minas Gerais. Especialista em Logística Integrada e Especialista em Administração Financeira, ambas as especializações realizadas na Fundação Dom Cabral. É Gerente de Suprimentos no Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - MG. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em pregão presencial. Seus interesses de pesquisa abrangem temas em marketing e estratégia, fundamentalmente na indústria da hospitalidade. Endereço Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial – Sistema Fecomércio, Minas. darlei@mg.senac.br darlge@hotmail.com Telefones: +55 31 3048 9129 e +55 31 3048 9148

Published

2012-08-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

PINTO, Eder Paschoal; SANTOS, Dárlei Geovanne Vianna dos. Rates and Occupancy Rates of Hotels, According to their Forms of Organization and Segment of Travelers They Host. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 23, n. 2, p. 355–379, 2012. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v23i2p355-379. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/52425.. Acesso em: 16 may. 2024.