Hotels Segmentation Strategies for BtoB Marketing: a Study in São Luís-MA

Authors

  • Luciana Brandão Ferreira Universidade Federal do Maranhão
  • Ana Akemi Ikeda Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.1984-4867.v23i2p380-407

Keywords:

market segmentation, hostelry, business tourism.

Abstract

The focus of this article are the travels by business reasons, which have great importance forthe development of tourism and hostelry even in localities with natural and cultural touristattractions, as is the case of the city of São Luís-MA. The objective was to study thesegmentation strategies used by hotels to Business to Business Marketing. For this, is done amultiple case study in two large hotels in the city belonging to internationals chains –Pestana São Luís Resort Hotel and Quality Grand São Luís Hotel – through an exploratoryqualitative research. The primary data collection was done through personal interviews withsales managers of the respectives hotels. The analysis of cases is based on three main points:the marketing hotels structure, the forms of segmentation used and the marketing actionsdirected to the business public. The segmentation strategies are used by the hotels, but theyare based in the use of fewer variables: current sales volume, potential of future sales and thesales channel. The specific actions for the business public are incipient, even considering thegreat importance of this market.

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Author Biographies

  • Luciana Brandão Ferreira, Universidade Federal do Maranhão
    Mestre em Administração pela Universidade de São Paulo- USP (2010), linha de pesquisa de Marketing; Especialização em Metodologia do Ensino Superior pela Universidade Federal do Maranhão-UFMA; Graduação em Administração pela Universidade Estadual do Maranhão-UEMA (2005); e Graduação em Hotelaria também pela UFMA (2003). Atualmente é Professora Assistente I do Departamento de Turismo e Hotelaria da UFMA. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão nas áreas relacionadas a Administração e Marketing em Hotelaria e Turismo.
  • Ana Akemi Ikeda, Universidade de São Paulo
    Possui graduação em Administração pela Universidade de São Paulo (1982), mestrado (1988) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1994). Atualmente é professora livre-docente da Universidade de São Paulo e é vice-coordenadora do MBA Marketing da Fundação Instituto de Administração. É associada ao Business Association of Latin American Studies - BALAS e Academy of Marketing Science. Estudou na Loyola University - New Orleans/LA; ESSEC - França; Thunderbird, AZ e; Harvard, MA. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Marketing, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, planejamento de marketing e comportamento do consumidor.

Published

2012-08-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

FERREIRA, Luciana Brandão; IKEDA, Ana Akemi. Hotels Segmentation Strategies for BtoB Marketing: a Study in São Luís-MA. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 23, n. 2, p. 380–407, 2012. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v23i2p380-407. Disponível em: https://revistas.usp.br/rta/article/view/52426.. Acesso em: 17 may. 2024.