Neuropsychomotor evaluation and functional classification in schoolchildren between the ages of 10 and 12 from the public school system

Authors

  • Adriano Zanardi da Silva Universidade Federal do Paraná
  • Audrin Said Vojciechowski Universidade Federal do Paraná
  • Tainá Ribas Mélo Universidade Campos Andrade http://orcid.org/0000-0002-7630-8584
  • Bruna Yamaguchi
  • Alessandro Said Touchan Escola de Segurança
  • Andréa Serio Bertoldi Universidade Estadual do Paraná
  • Vera Lúcia Israel Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p52-62

Keywords:

Child education, School health, Psychomotor performance, Mainstreaming (education), International Classification of Functioning, Disability and Health.

Abstract

Neuropsychomotor development (NPMD) involves the motor and cognitive areas and is influenced by environmental and task questions, which from an expanded health point of view can be classified by the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). The objective of this study was to evaluate the school’s NPMD and classify them according to the ICF. The study included 22 pre-adolescents (10-12 years) of both sexes, in the metropolitan region of Curitiba, Brazil, assessed by the Fonseca’s Psychomotor Battery, the Functional Independence Measure, semi-structured interviews and ICF checklist for children and youth (ICF-CY). We observed that most students did not show changes in the NPMD, and that the self- report identified: changes in the family model, few possibilities for sports and leisure, preference for playing as entertainment, school as the prevailing environment, good self-perception of health, accessibility problems. In addition, we identified one child with delay in some isolated psychomotor factors, but with a good general psychomotor performance. The use of the model proposed by the authors answered the demands of the ICF, indicating its applicability and possibilities of use in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Adriano Zanardi da Silva, Universidade Federal do Paraná
    Mestrando em Atividade Física e Saúde (UFPR). Graduado em Fisioterapia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil.
  • Audrin Said Vojciechowski, Universidade Federal do Paraná
    Mestranda em Atividade Física e Saúde (UFPR). Graduada em Fisioterapia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR, Brasil.
  • Tainá Ribas Mélo, Universidade Campos Andrade
    Fisioterapeuta (Prefeitura Municipal de Paranaguá), Doutoranda em Atividade Física e Saúde (UFPR), Docente da Universidade Campos Andrade (UNIANDRADE) e do Instituto Brasileiro de Therapias e Ensino (IBRATE), Curitiba-PR, Brasil. Docente e tutora do Curso de Especialização em Gênero e Diversidade na Escola/UFPR, Matinhos-PR, Brasil.
  • Bruna Yamaguchi
    Fisioterapeuta, Mestre em Atividade Física e Saúde (UFPR), Curitiba-PR, Brasil.
  • Alessandro Said Touchan, Escola de Segurança
    Professor de Educação Física. Especialista em Docência no Ensino Superior (UNICESUMAR), Docente Titular do Quadro Próprio do Magistério da Rede Pública do (ESTADO DO PARANÁ), São José dos Pinhais - PR, Brasil. Docente da Escola de Segurança (HUNTER’S), Curitiba - PR, Brasil.
  • Andréa Serio Bertoldi, Universidade Estadual do Paraná
    Doutora em Comportamento Motor pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Brasil. Professora Titular da Universidade Estadual do Paraná, Brasil
  • Vera Lúcia Israel, Universidade Federal do Paraná
    Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), Brasil. Professora Adjunto da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e do Programa de Pós Graduação em Educação Física da UFPR, Brasil.

Published

2016-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Silva, A. Z. da, Vojciechowski, A. S., Mélo, T. R., Yamaguchi, B., Touchan, A. S., Bertoldi, A. S., & Israel, V. L. (2016). Neuropsychomotor evaluation and functional classification in schoolchildren between the ages of 10 and 12 from the public school system. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 27(1), 52-62. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v27i1p52-62