Evolution of the playful behavior of children with Down syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p170-178

Keywords:

Occupational therapy, Down syndrome, Play and playthings

Abstract

Playing is central to child development and it’s the primary occupational role in childhood. The use of the Playful Model as a theoretical reference allows the play analysis and the Occupational Therapy practice reflection in this context. The purpose of this work was to evaluate the playful behavior of a group of children with Down syndrome before and after the interventions performed by occupational therapists. This is an observational, analytical and retrospective study performed in a nursery school hospital in the Occupational Therapy sector, whose attendance happened in a therapeutic toy library. Thirty children diagnosed with Down syndrome, aged between 8 months and 14 years old, participated in the research. The results suggest that the studied group evolved significantly in the General and Playful Interest, in Playfulness and Playful Attitude, except for the Expression ability by words and phrases. The final considerations point to the adequacy of the use of the instruments proposed by the Playful Model to measure the playful behavior of children with Down syndrome up to the age of 14 years.

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Author Biographies

  • Miryam Bonadiu Pelosi, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora Associada do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro, possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (1986). Mestrado (2000) e doutorado (2008) em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Pesquisadora da área de Tecnologia Assistiva e Inclusão Escolar, coordenadora do LabAssistiva, líder do Grupo de Pesquisa do CNPq, intitulado “Terapia Ocupacional e Tecnologia Assistiva em diferentes contextos”, e desenvolve estudos, produtos e serviços no Núcleo de Pesquisa em Tecnologia Assistiva da UFRJ.

  • Andreza Santos Munaretti, Universidade Federal do Rio de janeiro

    Terapeuta Ocupacional graduada pela universidade Federal do Rio de Janeiro.

  • Janaína Santos Nascimento, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2010). Pós-graduação pelo programa de Residência Integrada Multiprofissional em Saúde da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012). Mestrado em Atenção à Saúde pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (2014). Doutoranda em Ciências Médicas pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Médicas da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Pesquisadora do Laboratório de Pesquisas em Envelhecimento Humano (GeronLab).

  • Juliana Valéria de Melo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Professora assistente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade de Uberaba (2011), e mestrado em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Doutoranda no programa de pós graduação em clínica médica da Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016).

Published

2018-12-31

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pelosi, M. B., Munaretti, A. S., Nascimento, J. S., & Melo, J. V. de. (2018). Evolution of the playful behavior of children with Down syndrome. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 29(2), 170-178. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v29i2p170-178