Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v30i2p116-123

Keywords:

Child development, Play and playthings, Child rearing

Abstract

The purpose of this study was to verify the relationship between the characteristics of play and the neuropsychomotor development of children at Early Childhood School. It is a research with a longitudinal, descriptiveexploratory, observational and quantitative approach. Twenty-three children, both boys and girls, aged between 3 and 4 years, of a UEI of Belém-PA, participated in 2017. The Play Observation Protocol (POB) was used to record the characteristics of children’s play in school, and the Denver II Test was used to evaluate neuropsychomotor development. The study revealed that 56.5% of the children had a suspected
developmental delay. The play variables that had a statistically significant association with the suspected delay in DNPM from the Mann-Whitney U test were: group interaction (p=0.04), play proposed by the subject (p = 0.03) and no prank-exploration (p=0.02). It is considered that this research can contribute to the early identification of deviations in the development of children in the school context.

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Author Biographies

  • Natali Machado Pena Teixeira, Universidade do Estado do Pará

    Este trabalho fez parte do Trabalho de Conclusão de Curso do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Pará, como critério estabelecido para obter grau de Bacharel em Terapia Ocupacional, Universidade do Estado do Pará. 

  • Priscila Barros Lourenço, Universidade do Estado do Pará

    Este trabalho fez parte do Trabalho de Conclusão de Curso do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Pará, como critério estabelecido para obter grau de Bacharel em Terapia Ocupacional, Universidade do Estado do Pará. 

  • Elson Ferreira Costa, Universidade do Estado do Pará

    Este trabalho fez parte do Trabalho de Conclusão de Curso do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal do Pará, como critério estabelecido para obter grau de Bacharel em Terapia Ocupacional, Universidade do Estado do Pará. 

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Published

2019-08-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

Teixeira, N. M. P., Lourenço, P. B., Costa, E. F., Oliveira, L. S. M., & Cruz, D. A. (2019). Neuropsychomotor development and play of children in a kindergarten school. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 30(2), 116-123. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v30i2p116-123