Interprofessional health education and collaborative practice: an experience in the formation of residents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p60-68

Keywords:

Interprofessional health education, Collaborative practice, Team work, Community mental health services, Alcohol and other drugs

Abstract

Interprofessional Health Education (IHE) and collaborative practice are strategies recommended by the World Health Organization (WHO) for the formation of professionals and qualification of health practices. The Multiprofessional Residency Program in Mental Health with Emphasis on Chemical Dependence proposes a forming process aligned with these recommendations. Among the learning scenarios, the Night Outpatient Clinic for Alcohol and Other Drugs (NOCAD) stands out. This study aims to understand how IHE and collaborative practice guide the formation process at NOCAD; characterize the work routine; describe resident’s perceptions; and identify the knowledge and skills acquired in team work. Qualitative and exploratory, the study used focal interview and direct observation to collect data. The results indicated that the activities developed are built and planned in a collective and shared way, a fact that promotes the development of skills for interprofessionality. NOCAD invests in the creation of spaces for reflection and debate on theoretical references and assistance activities pertinent to the objective of qualifying professionals for mental health care in  the field of alcohol and other drugs.

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Author Biographies

  • Amanda de Souza Nunes, Casa de Saúde Santa Marcelina

    Artigo proveniente de trabalho de conclusão de residência apresentado ao Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental com Ênfase em Dependência Química do Hospital das Clínicas da Faculdade Medicina da Universidade de São Paulo.
    Terapeuta Ocupacional. Especialista em Saúde Mental com Ênfase e Dependência Química pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo - HC FMUSP.

  • Elisabete Ferreira Mângia, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Faculdade

    Artigo proveniente de trabalho de conclusão de residência apresentado ao Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental com Ênfase em Dependência Química do Hospital das Clínicas da Faculdade Medicina da Universidade de São Paulo.
    Prof ª Dr ª do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da FMUSP.

  • Helton Alves de Lima, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina

    Artigo proveniente de trabalho de conclusão de residência apresentado ao Programa de Residência Multiprofissional em Saúde Mental com Ênfase em Dependência Química do Hospital das Clínicas da Faculdade Medicina da Universidade de São Paulo.
    Psicólogo. Especialista em Saúde Mental, Álcool e outras Drogas e Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo - FMUSP. 

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Published

2020-05-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Nunes, A. de S. ., Mângia, E. F. ., & Lima, H. A. de . (2020). Interprofessional health education and collaborative practice: an experience in the formation of residents. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 31(1-3), 60-68. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p60-68