National curriculum guidelines for degree programmes in Occupational Therapy: specificity and professional competences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p78-85

Keywords:

Occupational therapy, Professional competence, Professional training, Curriculum, Guidelines

Abstract

Introduction: The National Curricular Guidelines for the Undergraduate Course in Occupational Therapy define the principles for the organization and development of pedagogical projects and propose specific competences for occupational therapists. Objectives: To identify and understand the professional specificity and identity present in the 34 competences presented as specific to occupational therapists by the document. Method:
Based on the analysis of the guidelines, these competences were
systematized according to their professional specificity, and descriptive syntheses were elaborated, with their characteristics and weaknesses. Results: Of the 34 competences, only four distinguish the profession, differentiating it from the others. Discussion: The weakness in the definition of specific competences means that they establish few relations with the objects and objectives of the profession and do not allow the identification, accreditation or evaluation of the professional profile. Conclusion: The main challenge of the reformulation of national guidelines is to define competences that contemplate the paradigmatic change and the professional identity built from it, in order to give specificity to the
competences developed in the training in Occupational Therapy.

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Author Biographies

  • Marília Meyer Bregalda, Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências da Saúde, Departamento de Terapia Ocupacional

    O artigo é parte da pesquisa de doutorado intitulada “Formação graduada em Terapia Ocupacional e desenvolvimento de competências relacionais: estudo dos currículos dos cursos públicos no Brasil”, desenvolvida pela autora principal. A pesquisa não contou com nenhuma fonte de financiamento institucional.
    Professora Adjunta do Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Paraíba. Departamento de Terapia Ocupacional – Centro de Ciências da Saúde – Universidade Federal da Paraíba. Campus I – Cidade Universitária.

  • Elisabete Ferreira Mângia, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Faculdade

    O artigo é parte da pesquisa de doutorado intitulada “Formação graduada em Terapia Ocupacional e desenvolvimento de competências relacionais: estudo dos currículos dos cursos públicos no Brasil”, desenvolvida pela autora principal. A pesquisa não contou com nenhuma fonte de financiamento institucional.
    Livre docente pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo e Professora Associada do Curso de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo, São Paulo/SP 

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Published

2020-05-18

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bregalda, M. M., & Mângia, E. F. (2020). National curriculum guidelines for degree programmes in Occupational Therapy: specificity and professional competences. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 31(1-3), 78-85. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v31i1-3p78-85