Researching collectively: sensitive displacements in times of distance
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204818Keywords:
Occupational therapy, Art and health interface, Participant research, Covid-19Abstract
In waves of resilience and devastation, collective projects at the art and health interface were challenged by the effects of the Covid-19 pandemic. The Research Group Pacto, University of São Paulo, followed and intervened in these effects, reactivating its history and inventing new strategies. This article will highlight strategies experienced in the context of the research "Sensitive displacements: public inscriptions of the modes of existence of collective projects at the art and health interface in the city of São Paulo". How to host this unexpected event? How could a collective life be invented and sustained under these circumstances? How to think, in this context, the equation between connection, exhibition and reservation? Which is the responsibility of this research with sustaining this network and these lives? Suspending the research was not an option. It was necessary to accompany, to care, to be together. To think how digital tools would favor and what it would interdict. The research was continued in composition with these questions, registered in writings and images, which weaved a cartography of the process. The importance of reporting on this period of experience comes from the recognition of the arts and interaction technologies that emerged from the challenge of following the ethical-political purposes of researching collectively.
Downloads
References
Buelau RM. Narrativa entre distâncias. Texto apresentado no Seminário [Existências 1]: Interrupções, tentativas e invenções entre distancias. Pacto-USP; 2020.
Foucault M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes; 1999.
Lima EMFA. Terapia ocupacional: uma profissão feminina ou feminista? Saúde Debate. 2021;45(130):154-67. https://doi.org/10.1590/0103-11042021E112
Passos E, Kastrup V, Escóssia L, editores. Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina; 2009.
Guattari F. As três ecologias. Campinas, SP: Papirus; 2001.
Mbembe A. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção e política da morte. São Paulo: n-1 Edições; 2018.
Guattari F, Rolnik S. Micropolítica cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes; 1986.
Inforsato EA, Ederli GP. Elementos para uma narratividade em terapia ocupacional: contribuições da escrita para a pesquisa na interface arte e clínica. Relatório Final de Pesquisa de Iniciação Científica. São Paulo: PUB-USP; 2021.
Safatle V. O Brasil e sua engenharia da indiferença. In: Blog Combate Racismo Ambiental. 3 jul. 2020. Disponível em: https://racismoambiental.net.br/2020/07/03/o-brasil-e-sua-engenharia-da-indiferenca-por-vladimir-safatle/
Butler J. Corpos em aliança e a política das ruas: notas sobre uma teoria performativa de assembleia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira; 2018.
Mbembe A. O direito universal à respiração. São Paulo: n-1 Edições; 2020.
Inforsato EA, Castro ED, Lima EMFA. Texto apresentado no Seminário [Existências 2]: Cultura, Práticas do Presente e Sonhos de Continuidade. São Paulo: Pacto-USP; 2020.
Kastrup V, Passos E. Cartografar é traçar um plano comum. Fractal Rev Psicol. 2013;25(2):263-280. https://doi.org/10.1590/S1984-02922013000200004
Arendt H. A condição humana. Rio de Janeiro: Forense Universitária; 2003.
Plataforma Digital da Pesquisa “Deslocamentos Sensíveis”. São Paulo: Pacto-USP; 2021. Disponível em: pacto.art.br/cartografia
Krenak A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Cia das Letras; 2019.
Deleuze G. O ato de criação. Folha de São Paulo, 26 jun. 1999.
Deleuze G. Conversações. São Paulo: Editora 34; 1992.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Elizabeth Maria Freire de Araújo Lima, Erika Alvarez Inforsato, Renata Monteiro Buelau, Eliane dias de Castro, Isabela Umbuzeiro Valent, Juliana Araújo Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.