John and Mary go to school: narratives from parents and educators about school inclusion of children with disabilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204944

Keywords:

Inclusion in education, School inclusion, School, People with disabilities, Family members, Occupational therapy

Abstract

In Brazil the educational rights of children with disabilities still have been denied. By being prevented from attending regular school, they are denied participation in formative spaces in the personal, cognitive, relational and political spheres, which reinforces, even for the children themselves, a segregationist logic. Here we present partial results of an exploratory analytical qualitative research, which was conducted in a regular school in the city of São Paulo. The objective was to understand the impacts of the entry of children with disabilities into regular school on the daily lives of these children and their families, detecting the meanings of the schooling process. Data were collected using: 1) semi-structured interviews with parents and educators of two children with disabilities chosen intentionally; 2) genograms and ecomaps of the children to understand their network of relationships. The Data analysis took place according to the structure approach method. Although there are obstacles to the effectiveness of school inclusion, such as prejudices, stereotypes and the experience of a perverse inclusion, being in a regular school brought relational gains to children with disabilities, organizing their daily lives, and allowing new horizons for children and their families.

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Author Biographies

  • Eucenir Fredini Rocha, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional

    O artigo é parte do Projeto de Pesquisa de Iniciação Científica intitulado “A influência do processo de inclusão escolar no ensino regular na história de crianças com deficiência” desenvolvido pela então graduanda Fernanda Mariano de Moura Macedo e orientado pela Profª Drª Eucenir Fredini Rocha entre 2013 e 2014, que contou com o apoio da Pró-Reitoria de Graduação da Universidade de São Paulo por meio do programa Ensinar com Pesquisa.
    Professora Associada do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil. Terapeuta Ocupacional (USP), Mestra em Psicologia Escolar (USP) e Doutora Psicologia Social (USP), Livre Docente (FMUSP). Docente do Programa de Pós-Graduação “Humanidades, Direitos e Outras Legitimidades, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas-FFLCH/USP-DIVERSITAS” e do Mestrado Profissional “Formação Interdisciplinar em Saúde” (Odontologia/Faculdade Saúde Pública/Enfermagem/Instituto Psicologia-USP).

  • Fernanda Mariano de Moura Macedo, Sem registro de afiliação

    Terapeuta Ocupacional de clínicas pediátricas em Sydney (Austrália), atendendo pessoas de 0 a 18 anos. Terapeuta Ocupacional (USP), Especialista em Reabilitação Física e Neurológica (Rede Lucy Montoro – HC FMUSP), Especialista em autismo (programa DIR/Floortime, Austrália).

  • Camila Cristina Bortolozzo Ximenes de Souza, Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional

    Professora temporária e Terapeuta Ocupacional do Curso de Terapia Ocupacional do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil. Terapeuta ocupacional (USP), Mestra em ciências (USP), Doutora em Humanidades (USP).

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Published

2022-12-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Rocha, E. F. ., Macedo, F. M. de M. ., & Souza, C. C. B. X. de . (2022). John and Mary go to school: narratives from parents and educators about school inclusion of children with disabilities. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 32(1-3), e204944. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v32i1-3pe204944