Challenges for the permanence of quota students in the undergraduate course in Occupational Therapy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v33i1-3e209733

Keywords:

Affirmative action, Higher education, Everyday life, Student assistance policies, Occupational Therapy

Abstract

Introduction: Affirmative Action Policies in higher education are recent in Brazil. Regarding undergraduate courses in Occupational Therapy, there is little evidence on the subject that supports the debate and creation of implementation strategies in the academic daily life of students. Aim: identify the profile of quota students in the undergraduate course in Occupational Therapy at UFRJ, and the challenges related to staying in higher education, based on access to Student Assistance Policies. Methods: This is quali-quantitative research, with an exploratory and descriptive approach. Data were collected through an online questionnaire with 50 undergraduate students in Occupational Therapy at the Federal University of Rio de Janeiro. Data were organized and described by simple statistics and enunciation procedures, frequency and units based on the content analysis approach. Results and discussion: Most of the quota students were cisgender, black and brown women, with an income of 1 to 2 minimum wages from a public school. There is a high incidence of dropping out of courses, resulting from mental health problems and routine organization, due to the overlap between a full-time course and socioeconomic vulnerabilities. Considerations: The understanding of the sociodemographic profile, the types of supports offered and accessed, as well as the repercussions of mental health, perception of academic performance and maintenance/alteration of daily life, are important topics to be considered in the implementation and activation of affirmative policies, which are still insufficient due to the disarticulation between intersectoral policies.

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Author Biographies

  • Ricardo Lopes Correia, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

    Terapeuta Ocupacional formado pelo Centro Universitário São Camilo. Doutor e Mestre em Ciências da Saúde pela Faculdade de Medicina do ABC. Especização em Dependências, Abusos e Compulsões; Acessibilidade Cultural; Projetos Sociais e Políticas Públicas; Cidades, Planejamento Urbano e Movimentos Sociais. Professor Adjunto do Departamento de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina e Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social do Instituto de Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

    Desenvolve pesquisas nas áreas de desenvolvimento local, Terapia Ocupacional Social e Comunitária, Diferenças de Gênero e Sexualidade, Inserções no Universo do Trabalho, relações sujeito, Psicossociologia Urbana.

  • Higor José de Alvarenga Bento, Ministério da Saúde, Instituto Fernandes Figueira

    Terapeuta ocupacional graduado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Residente do Programa de Resisdência Multiprofisisonal do Instituto Fernandes Figueira, Ministério da Saúde. 

  • Miryam Bonadiu Pelosi, Universidade Federal do Rio de Janeiro

    Docente do Departamento de Terapia Ocupacional da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).

  • Isadora Machado Cabral, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Fundação Nacional das Artes - FUNARTE

    Terapeuta Ocupacional graduada pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUCCAMP). Terapeuta ocupacional produtora cutlural do Projeto Um Novo Olhar de Acessibilidade Cultural – Parceira Escola de Música – UFRJ e Funarte. 

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Published

2023-12-22

Issue

Section

Articles

How to Cite

Correia, R. L., Bento, H. J. de A. ., Pelosi, M. B. ., & Cabral, I. M. . (2023). Challenges for the permanence of quota students in the undergraduate course in Occupational Therapy. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 33(1-3), e209733. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v33i1-3e209733