The game and popular culture: reflections for Occupational Therapy

Authors

  • Marina Fenício Soares Batista Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional https://orcid.org/0000-0002-2161-0946
  • Elisabeth Maria Freire de Araújo Lima Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional https://orcid.org/0000-0003-0590-620X

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v33i1e216864

Keywords:

Play, Traditional Games, Popular Culture, Occupational Therapy

Abstract

Considering playing as a human activity, this article
discusses the relationships between playing, traditional games, popular culture and occupational therapy, in an attempt to broaden perspectives in therapeutic practice and in the social participation
of children and young people. It is based on the assumption that playing is a creative activity, and that popular culture has as its founding proposal the relationship between this activity and the cultural ancestry of historically oppressed and subalternized people, who seek in their expression to combat the culture of silence imposed by dominant classes. The Occupational Therapy approach to playing proposed here considers social, environmental and value aspects of the ludic universe in the development of the practice, seeking to contribute to therapeutic processes that explore with children their relationship with the world and the connections in subjective spheres that are moving, flowing, articulating with values that confront the hegemonic processes of consumption, homogenization and subalternization.

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Author Biographies

  • Marina Fenício Soares Batista, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Mestranda do programa de Mestrado Profissional em Terapia Ocupacional, Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

  • Elisabeth Maria Freire de Araújo Lima, Universidade de São Paulo. Faculdade de Medicina. Departamento de Fonoaudiologia, Fisioterapia e Terapia Ocupacional. Curso de Terapia Ocupacional

    Professora do Curso de Terapia Ocupacional do Departamento de Fisioterapia, Fonoaudiologia e Terapia Ocupacional, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo – FMUSP, Doutora em Psicologia Clínica, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC-SP, São Paulo, SP, Brasil. Pós doutora, University of the Arts London – UAL, Londres, Reino Unido. Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisa Arte, Corpo e Terapia Ocupacional, Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, SP, Brasil.

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Published

2023-12-22

Issue

Section

Interview

How to Cite

Batista, M. F. S., & Lima, E. M. F. de A. . (2023). The game and popular culture: reflections for Occupational Therapy. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 33(1-3), e216864. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v33i1e216864