Investigation about the satisfaction and effects of furniture used by college students

Authors

  • Marina Batista Chaves Azevedo de Souza Universidade Federal da Paraíba. Acadêmica de Terapia Ocupacional.
  • Alisson Vieira Marcolino Universidade Federal da Paraíba. Acadêmico de Terapia Ocupacional.
  • Rívia Lopes do Nascimento Universidade Federal da Paraíba. Acadêmica de Terapia Ocupacional.
  • Eliza Ribeiro de Oliveira Pesquisadora voluntária do Laboratório de Saúde, Trabalho e Ergonomia, na área de concentração: Adequação Postural e Trabalho, Universidade Federal da Paraíba
  • Erivaldo Lopes de Souza Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal da Paraíba Técnico do Laboratório de Métodos Quantitativos Aplicados à Engenharia de Produção da Universidade Federal da Paraíba.
  • Barbara Iansã de Lima Barroso Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i3p289-298

Keywords:

Design, Ergonomics, Sitting Posture, Occupational Therapy

Abstract

This study investigates the opinion of 51 students of Occupational Therapy, of Federal University of Paraíba about their university chair with fi xed clipboard. It was the resulting from the application of a questionnaire that measured the satisfaction of the object and investigates: comfort, security, adaptability, practicality, suitability to work and appearance of the chair, using a system of a visual analogue scale. Furthermore, we used the Brazilian version of the Nordic Musculoskeletal questionnaire to verify the presence of pain in the body segments related to the use of the chair. About the methodology, we adopt the empirical experimentally research to measure the user satisfaction, because it is a exploratory study that has descriptive elements and quantitative correlational. We use the correlation coeffi cient Person, the Chi-square test and the exact Fisher test, to assess the association between the variables studied. Thus, we realize the importance of detailed structural study related to items of Design / Ergonomics, held by occupational therapists and designers, before the spread of this product on the market. Hence, we recommended to the universities, purchasing furniture with height / tilt and with depth on the clipboard, seat and back.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marina Batista Chaves Azevedo de Souza, Universidade Federal da Paraíba. Acadêmica de Terapia Ocupacional.

    Acadêmica de Terapia Ocupacional da Universidade Federal da Paraíba

    João Pessoa-PB

  • Alisson Vieira Marcolino, Universidade Federal da Paraíba. Acadêmico de Terapia Ocupacional.

    Acadêmico de Terapia Ocupacional da Universidade Federal da Paraíba

    João Pessoa-PB

  • Rívia Lopes do Nascimento, Universidade Federal da Paraíba. Acadêmica de Terapia Ocupacional.

    Acadêmica de Terapia Ocupacional da Universidade Federal da Paraíba

    João Pessoa-PB

  • Eliza Ribeiro de Oliveira, Pesquisadora voluntária do Laboratório de Saúde, Trabalho e Ergonomia, na área de concentração: Adequação Postural e Trabalho, Universidade Federal da Paraíba

    Terapeuta Ocupacional pela Universidade Federal de Minas Gerais

    Belo Horizonte-MG

  • Erivaldo Lopes de Souza, Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal da Paraíba Técnico do Laboratório de Métodos Quantitativos Aplicados à Engenharia de Produção da Universidade Federal da Paraíba.

    Técnico do Laboratório de Métodos Quantitativos Aplicados à Engenharia de Produção da Universidade Federal da Paraíba.

  • Barbara Iansã de Lima Barroso, Universidade Federal da Paraíba

    Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas

    Professora Assistente do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal da Paraíba

    João Pessoa-PB

Published

2014-12-19

Issue

Section

Articles

How to Cite

Souza, M. B. C. A. de, Marcolino, A. V., Nascimento, R. L. do, Oliveira, E. R. de, Souza, E. L. de, & Barroso, B. I. de L. (2014). Investigation about the satisfaction and effects of furniture used by college students. Revista De Terapia Ocupacional Da Universidade De São Paulo, 25(3), 289-298. https://doi.org/10.11606/issn.2238-6149.v25i3p289-298