The education of the voice and speech of the actor in the Russian method of stage speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.195785

Keywords:

Konstantin Stanislávski, Stenítchekaia riétch, Russian theater pedagogy, Elena Konstantinonvna Gaissinok, Verbal action

Abstract

This article aims to present the approach to the education of the actor's voice and speech from the perspective of the Russian stage speech method [stenítcheskaia riétch]. Such an approach, which is present in stage speech classes, a curricular subject in Russian theater academies, is based on the principles of Konstantin Stanislavski's system and his artistic and pedagogical thinking. To develop this article, motivated by Stanislavski's legacy, the researcher and author draws on practical experience with stage speaking classes taught by Russian pedagogue Elena Konstantinovna Gaissionok.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Silvana Ávila, Universidade Federal de Santa Maria

    Professora Adjunta do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestra e Doutoranda em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Em 06 de junho deste ano, defendeu a tese “A fala cênica na perspectiva do Sistema de Konstantin Stanislávski” que recebeu da banca a recomendação para a publicação, e da ProfªDrª Elena Vássina, o convite para a publicação pelo selo CLAPS da editora Perspectiva. Atriz, graduada no Curso de Bacharelado em Artes Cênicas-Interpretação Teatral da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). http://lattes.cnpq.br/5976925501900194; silvanabaggioavila@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-7885-0385; 

References

JIMENEZ, Sérgio. (org.) El Evangelio de Stanislávski según sus apóstoles, los apócrifos, la reforma, los falsos profetas y Judas Iscariote. México: Gaceta, 1990.

KNEBEL, Maria. Análise-ação: práticas das ideias teatrais de Stanislávski. Tradução de Diego Moschkovich e Marina Tenório. São Paulo: Editora 34, 2016.

PETROVA, Anna Nikolaevna. Cценическая pечь [Fala Cênica]. Moscou, 1981. Disponível em: http://dramateshka.ru/index.php/scenic-speech/lessons-scenic-speech/4746-a-p-petrova-lscenicheskaya-rechjr?showall=&limitstart= Acesso em 10/12/2021.

PROKOPOVA, Natalia Leonidovna. Становление современной школы сценической речи: Из опыта Санкт-Петербургской театральной школы [Sobre a formação da escola contemporânea de fala cênica: a partir da experiência da escola teatral de São Petersburgo]. São Petersburgo, 1999. Disponível em: https://www.dissercat.com/content/stanovlenie-sovremennoi-shkoly-stsenicheskoi-rechi-iz-opyta-sankt-peterburgskoi-teatralnoi-s. Acesso em 07/12/2021.

PROMPTOVA, I. Yu; KOELIANIVOVA, I.P. Cценическая pечь [Fala Cênica: livro didático para alunos de escolas de teatro]. Moscou: GITIS, 2002. Disponível em: http://teatrsemya.ru/lib/mast_akt/scen_rech/kozlyaninova_stsenicheskaya_rech.pdf. Acesso em 10/12/2021.

STANISLÁVSKI, Konstantin. Preparação do ator no seu processo criador de encarnação: [diário de um discípulo]. Tradução de Nina Guerra e Filipe Guerra. Lisboa: Teatro Nacional Dona Maria II/ Bicho-do-Mato, 2019.

STANISLÁVSKI, Konstantin. El trabajo del actor sobre si mismo. El trabajo sobre si mismo en el proceso creador de la encarnación. Buenos Aires: Editorial Quetzal, 1983.

STANISLÁVSKI, Konstantin. El trabajo del actor sobre si mismo. El trabajo sobre si mismo en el proceso creador de las vivencias. Buenos Aires: Quetzal, 1980.

ZALTRON, Michele Almeida. Stanislávski e o trabalho do ator sobre si mesmo. São Paulo: Perspectiva/CLAPS, 2021.

Published

2022-08-28

How to Cite

Ávila, S. (2022). The education of the voice and speech of the actor in the Russian method of stage speech. RUS (Sao Paulo), 13(22), 88-107. https://doi.org/10.11606/issn.2317-4765.rus.2022.195785