Letter to a man: Nijinsky and Baryshnikov, the à l’envers dance in Robert Wilson’s optical-acoustic landscape
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v15i2p149-163Keywords:
Wilson-Nijinsky-Baryshnikov, À l’envers dance, Artaud, Organless body.Abstract
When analyzing the performance Letter to a man by Robert Wilson, about Nijinsky’s diaries, I investigate the director’s optical-acoustic landscape and the fluid dance, weightless, from the actor and performer Mikhail Baryshnikov, based on the concepts of “organless body” and “inverted dancing” by Antonin Artaud; especially in relation to his latest writings at Rodez. Wilson’s sensorial scene, which purposely abandons any communicative intention between the visual and sound channels, potently reflects the artaudian thought, being much more than a theater of image, as the critics have been referring to it so far, and reveals the kin between Nijinsky and Artaud in a perplexing manner.
Downloads
References
ARTAUD, A. OEuvres Complètes, Tome XII. Paris: Gallimard, 1974a.
______. OEuvres Complètes, Tome XIII. Paris: Gallimard, 1974b.
______. OEuvres Complètes, Tome XXVI. Paris: Gallimard, 1984a.
______. Fragments d’un Journal d’Enfer. In: OEuvres Complètes, Tome I. Paris: Gallimard, 1984b.
BARYSHNIKOV DÀ VOCE A NIJINSKY: “FACCIO EMERGERE LE SUE VISIONI”. Disponível em: <http://milano.repubblica.it/cronaca/2015/09/09/news/baryshnikov_davoce_a_nijinsky_faccio_emergere_le_sue_visioni_-122546125/refresh_ce>. Acesso em: 23 out. 2015.
DE MARINIS, M. La danza alla rovescia di Artaud. Roma: Bulzoni, 2006.
DELEUZE, G. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva, 2003.
DELEUZE, G.; GATTARI, F. Mil Platôs. Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. São Paulo: Editora 34, 2012.
DUBOIS, C. La Bastoche: Bal-musette, plasir et crime 1750-1939. Paris: Èditions du Félin, 1997.
GIDE, A. O tratado do Narciso. Tradução André Vallias; Revisão Fabiano Costa Camilo. Rio de Janeiro, jul. 2013. Disponível em: <http://mkmouse.com.br/livros/OTratadodoNarciso-TheorieduSymbole-1891-AndreGide-trad-AndreVallias-Rev-FabianoCostaCamilo.pdf>. Acesso em: 23 out. 2015.
GIL, J. Movimento total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.
MASSIMO, M. Wilson, Abbado e il Macbeth. Corriere di Bologna. Bolonha, 3 out.2015. Disponível em: <http://www.pressreader.com/italy/corriere-di-bologna/20151003/281539404775274/TextView>. Acesso em: 23 out. 2015.
MAURIN, F. Robert Wilson, le temps pour voir, l’espace pour écouter. Paris: Actessud, 2010.
NIJINSKY, V. Diari. Milão: Adelphi Edizioni, 2013.
RUFFINI, F. Craig, Grotowski, Artaud: teatro in stato di invenzione. Bari: Laterza, 2009.
VIDEO PORTRAITS. Disponível em: <http://www.robertwilson.com/video-portraits>. Acesso em: 23 out. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.