Cannibalizing Artaud “Pra dar um fim no juízo de Deus”, by Teat(r)o Oficina
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v20i2p171-184Keywords:
Susan Sontag, Teatro oficina, Theater of cruelty, Pra dar um fim no juízo de DeusAbstract
On November 4th, 1996, to celebrate the 100th anniversary of the birth of Antonin Artaud, the Teatro Oficina group performed a “dramatic reading” at the São Paulo Museum of Art (MASP) of Artaud’s radio play Pra dar um fim no juízo de Deus. José Celso’s staging would become one of the milestones of the group’s performative drive, especially due to the use of materials such as blood, sperm and feces on the stage. This article celebrates the 25th anniversary of this spectacle, remembering an emblematic essay by the American writer Susan Sontag about the life and work of the French poet. Written in 1973, “Abordando Artaud” undoes the vulgate of a body enthusiast, emphasizing gnostic and “heroic” aspects of the creator of the Theater of Cruelty. At Oficina, however, Artaud will always be enlightened by the lessons of Oswald de Andrade, slogans of the Counterculture and Brazilian cultural performances such as carnival, samba and candomblé.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO TEATRO OFICINA UZYNA UZONA. Oficina 50 + labirinto de criação. São Paulo: Pancron Indústria Gráfica, 2013.
CARLSON, M. Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
CORRÊA, J. C. M. Cocaína-champanhe-caviar. Folha de S.Paulo, São Paulo, 17 jul. 1998.
CORRÊA, J. C. M. “Descruza esses braços e se liberta". [Entrevista cedida a] Joyce Athiê. Jornal O Tempo, Belo Horizonte, 9 jul. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3pOFSlm. Acesso em: 2 fev. 2021.
FISCHER-LICHTE, E. The transformative power of performance: a new aesthetics. New York: Routledge, 2008.
GUINSBURG, J. Prefácio. In: MÈREDIEU, F. Eis Antonin Artaud. São Paulo: Perspectiva, 2011. p. 21-30.
JONES, Amelia. “Presence” in absentia: experiencing performance as documentation. Art Journal, New York, v. 56, n. 4, p. 11-18, 1997.
LEHMANN, H. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.
LIMA, M. A. Pra dar um fim no juízo de Deus. O Estado de S. Paulo, São Paulo, 20 fev. 1997.
LUIZ, M. O lado obscuro do palco. O Globo, Rio de Janeiro, 7 mar. 1998.
LYOTARD, J. F. O dente, a palma. Sala Preta, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 139-146, 2011.
MEDEIROS, J. Peça de Artaud estréia no Oficina. O Estado de S. Paulo. São Paulo, 25 set. 1996.
MÈREDIEU, F. Eis Antonin Artaud. São Paulo: Perspectiva, 2011.
MICHALSKI, Y. Considerações em tôrno do “Rei” (II). Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 17 jan. 1968.
MOSTAÇO, E. Festival mostrou o teatro de agora. Jornal do Commercio, Recife, 11 dez. 1997.
NIETZSCHE, F. Considerações extemporâneas. In: NIETZSCHE, F. Obras incompletas. Tradução e notas de Rubens Rodrigues Torres Filho. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1999. p. 267-298. (Coleção Os Pensadores).
PECORELLI, B. A pulsão performativa de Jaceguai: 50 anos de Roda Viva, 50 anos do “teatro agressivo”. Sala Preta, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 55-71, 2018.
PECORELLI, B. A pulsão performativa de Jaceguai: aproximações e distanciamentos entre o campo artístico da performance e a prática cênica do Teat(r)o Oficina nos espetáculos Macumba Antropófaga e Acordes. 2014. Dissertação (Mestrado em Teoria e Prática do Teatro) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
RODRIGUES, T. C. O segundo incêndio do Oficina: “O rei da vela”. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 20 out. 1967.
SÁ, N. Pra dar um fim no juízo de Deus faz afirmação da carne diante d’Ele. Folha de S.Paulo, São Paulo, 10 fev. 1997.
SONTAG, S. Abordando Artaud. In: SONTAG, S. Sob o signo de Saturno. 2. ed. São Paulo: L&PM, 1986. p. 15-57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Biagio Pecorelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.