Jacques Copeau and the child’s dramatic instinct
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v21i2p49-65Keywords:
Jacques Copeau, Suzanne Bing, Nicolas Evreinov, Infância, Dramatic instinctAbstract
This article presents part of the results of my doctoral thesis on the child as a model in theatre pedagogy. It highlights the notion of the child’s dramatic instinct, key concept in Jacques Copeau’s pedagogical project, and the presence of correlated notions to it in the works of important psychologists from the turn of the 19th to the 20th century, such as the notion of theatrical instinct postulated by Nicolas Evreinov and the research with children carried out by Jacques Copeau and Suzanne Bing. The aim is to evidence the fundamental role of this concept proposed by the emblematic École du Vieux Colombier in the actor’s training.
Downloads
References
CARNICKE, S. M. L’instinct théâtral : Evreinov et la théâtralité. Revue des Études Slaves, Roubaix, v. 53, n. 1, p. 97-108, 1981.
CLAPARÈDE, É. Psychologie de l’enfant et pédagogie expérimentale. 10. ed. Neuchatel: Delachaux et Niestlé, 1951. v. 1.
COPEAU, J. Registres I : appels. Paris: Gallimard, 1974.
COPEAU, J. Registres V : les registres du vieux colombier III – 1919-1924. Paris: Gallimard, 1993.
COPEAU, J. Registres VI : l’école du vieux-colombier. Paris: Gallimard, 1999.
EVREINOV, N. Le théâtre dans la vie. Paris: Librarie Stock: Delamain et Boutelleau, 1930.
FERREIRA, T.; HARTMANN, L.; MACHADO, M. M. Entre escola e universidade: dinossauros e caderninhos por uma dramaturgia encarnada. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 7, n. 1, p. 45-70, 2017.
FONDS JACQUES COPEAU. [S. l.: s. n.], [1913-1946]. 7 boîtes non cataloguées concernant l’École du Vieux Colombier. Bibliothèque nationale de France, Direction des collections, Département des arts du spectacle.
GROOS, K. The play of man. New York: Appleton, 1912.
JAMES, W. The principles of psychology. Bristol: Thoemmes Maruzen, 1998. v. 2.
KLEIN, J. Routing the roots and growth of the dramatic instinct. Lawrence: University of Kansas, 2012.
NIETZSCHE, F. Origine de la tragédie : ou hellénisme et pessimisme. Paris: Société du Mercure de France, 1901.
PÉREZ, B. L’art et la poésie chez l’enfant : la psychologie de l’enfant. Paris: Félix Alcan, 1888.
PÉREZ, B. Les trois premières années de l’enfant : la psychologie de l’enfant. 5. ed. Paris: Félix Alcan, 1892.
SCALARI, R. C. L’enfant comme modèle dans la pédagogie théâtrale : dans les approches de Jacques Copeau, Jacques Lecoq et Philippe Gaulier. 2021. Thèse (Doctorat en Arts) – Université Sorbonne Nouvelle – Paris III, Paris, 2021a.
SCALARI, R. C. Copeau e os laboratórios da infância: as brincadeiras de seus filhos, ou, melhor dizendo, le tout rond. Urdimento, Florianópolis, v. 2, n. 44, p. 1-22, 2022. DOI: 10.5965/1414573102442022e0210.
SCALARI, R. C. Quando o teatro encontra a infância: contribuições da Children’s School à pedagogia do ator na École du Vieux-Colombier. Pós: revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da Escola de Belas Artes da UFMG, Belo Horizonte, v. 11, n. 23, p. 159-174, 2021b. DOI: 10.35699/2237-5864.2021.32946.
SICARD, C. et al. Jacques Copeau : après-midi d’étude du 26 novembre 1999. Paris: [s. n.], 2000. 1 áudio, partie 1, 32’35’’.
TRACY, F. The psychology of childhood. London: Routledge: Thoemmes Press, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Scalari
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.