ECDYSIS: packaging, makeup, shrouds, among other body-mask languages
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p48-70Keywords:
Body-mask, Expanded bodies, Expanded costume, Performative maskingAbstract
This article, a result of the homonymous doctoral research, presents masking that reconfigures and expands the body in performative contexts, aiming to contribute to the reflections about acts of wearing in contemporary live arts. Elastic second skins, masks made of plaster, capes, and plastic casings are treated as wearables and problematized in the works of Hélio Oiticica, Lygia Pape, Eleonora Fabião, Tadeusz Kantor, and Regina José Galindo, in dialogue with Lea Vergine, Gilles Deleuze, and Félix Guattari, Michel Foucault, among others, overflowing the traditional notion of costume and associating the body-mask composition to other images that affirm the art-life relationship, such as cocoon, amniotic sac, packaging, and shroud.
Downloads
References
BARTHES, R. As doenças do figurino no teatro. Cadernos de Teatro, Rio de Janeiro, n. 31, 1965.
BARTHES, R. Plastic. In: SPARKE, P. (ed.). The plastics age: From modernity to post-modernity. London: Victoria & Albert Museum, 1990.
CARVALHO, F. de; LANARI, M. (org.). A teoria da moda de Flávio de Carvalho (textos da exposição Flávio de Carvalho desveste a moda brasileira da cabeça aos pés). Rio de Janeiro: MAM, 2011.
CESAR, M. F. Peles, corpos e máscaras. In: CESAR, M. F. Nós, o outro, o distante na arte contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Circuito, 2014.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Ano zero – rostidade. In: DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 1996. v. 3, p. 28-57.
DIDI-HUBERMAN, G. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.
FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015.
FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.
KANTOR, T. O teatro da morte. São Paulo: Perspectiva, 2011.
PALUCH-CYBULSKA, M. Kantor-Schlemmer – the betrayal. In: PALUCH-CYBULSKA, M. Schlemmer | Kantor. Kraków: Cricoteka, 2017. p. 205-261.
PEQUENO, F. Lygia Pape e Hélio Oiticica: conversações e fricções poéticas. Rio de Janeiro: Apicuri, 2013.
RAINER, A; SONNBERGER, G. (org.). Arnulf Rainer Exhibition Catalog. São Paulo: 23a Bienal Internacional de São Paulo, 1996.
RIBEIRO, F. A intimidade como pensamento. In: FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015. p. 308-319.
TAYLOR, D. Eleonora Fabião: tocando o “ao vivo”. In: FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015. p. 270-280.
VERGINE, L. Body art and performance: the body as language. Milano: Skira, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Erika Schwarz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.