ECDYSIS: packaging, makeup, shrouds, among other body-mask languages

Authors

  • Erika Schwarz Universidade Estadual de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p48-70

Keywords:

Body-mask, Expanded bodies, Expanded costume, Performative masking

Abstract

This article, a result of the homonymous doctoral research, presents masking that reconfigures and expands the body in performative contexts, aiming to contribute to the reflections about acts of wearing in contemporary live arts. Elastic second skins, masks made of plaster, capes, and plastic casings are treated as wearables and problematized in the works of Hélio Oiticica, Lygia Pape, Eleonora Fabião, Tadeusz Kantor, and Regina José Galindo, in dialogue with Lea Vergine, Gilles Deleuze, and Félix Guattari, Michel Foucault, among others, overflowing the traditional notion of costume and associating the body-mask composition to other images that affirm the art-life relationship, such as cocoon, amniotic sac, packaging, and shroud.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Erika Schwarz, Universidade Estadual de Campinas

    Cenógrafa e figurinista. Doutora (2018) em Artes Visuais pela UFRJ e mestre (2012) em Artes Cênicas pela UNIRIO. Bacharel em Artes Cênicas com habilitação em Cenografia pela UNIRIO. É professora e pesquisadora no Departamento de Artes Cênicas da UNICAMP.

References

BARTHES, R. As doenças do figurino no teatro. Cadernos de Teatro, Rio de Janeiro, n. 31, 1965.

BARTHES, R. Plastic. In: SPARKE, P. (ed.). The plastics age: From modernity to post-modernity. London: Victoria & Albert Museum, 1990.

CARVALHO, F. de; LANARI, M. (org.). A teoria da moda de Flávio de Carvalho (textos da exposição Flávio de Carvalho desveste a moda brasileira da cabeça aos pés). Rio de Janeiro: MAM, 2011.

CESAR, M. F. Peles, corpos e máscaras. In: CESAR, M. F. Nós, o outro, o distante na arte contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Circuito, 2014.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Ano zero – rostidade. In: DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 1996. v. 3, p. 28-57.

DIDI-HUBERMAN, G. Ser crânio: lugar, contato, pensamento, escultura. Belo Horizonte: C/Arte, 2009.

FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015.

FOUCAULT, M. O corpo utópico, as heterotopias. São Paulo: n-1 edições, 2013.

KANTOR, T. O teatro da morte. São Paulo: Perspectiva, 2011.

PALUCH-CYBULSKA, M. Kantor-Schlemmer – the betrayal. In: PALUCH-CYBULSKA, M. Schlemmer | Kantor. Kraków: Cricoteka, 2017. p. 205-261.

PEQUENO, F. Lygia Pape e Hélio Oiticica: conversações e fricções poéticas. Rio de Janeiro: Apicuri, 2013.

RAINER, A; SONNBERGER, G. (org.). Arnulf Rainer Exhibition Catalog. São Paulo: 23a Bienal Internacional de São Paulo, 1996.

RIBEIRO, F. A intimidade como pensamento. In: FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015. p. 308-319.

TAYLOR, D. Eleonora Fabião: tocando o “ao vivo”. In: FABIÃO, E. (org.). Ações. Rio de Janeiro: Tamanduá Arte, 2015. p. 270-280.

VERGINE, L. Body art and performance: the body as language. Milano: Skira, 2000.

Published

2023-12-29

Issue

Section

DOSSIÊ ESPECIALIDADES E VISUALIDADES NA CENA EXPANDIDA

How to Cite

Schwarz, E. (2023). ECDYSIS: packaging, makeup, shrouds, among other body-mask languages. Sala Preta, 22(3), 48-70. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v22i3p48-70