Theater mediation and the training of persons licensed in theater: discussions about the ethical and sensitive character of the space between scene and audience
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p23-44Keywords:
Theatrical mediation, Spectator training, Theater pedagogy, Degree in theaterAbstract
This study discusses the topic of theatrical mediation in the context of training a theater graduate. A bibliographical review was initially outlined, contextualizing the notions of theatrical mediation based on works by Desgranges, Pupo, Diéguez, among others. Then, to further develop the topic under discussion, an approach to some aspects of Michel Foucault’s thought is proposed. Linked to the previous reflections, an artistic-pedagogical process is reported to train people with theater degrees by proposing theatrical mediation processes. Finally, this study describes that the justifications for the importance of addressing the theme of theatrical mediation in the training path of a person with a degree in theater are based on the field of their professional activity and the importance of ethical and sensitive aspects linked to this function.
Downloads
References
BARROS, J. M. Mediação, formação e educação: duas aproximações e algumas proposições. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 15, p. 10-16, 2014.
DESGRANGES, F. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.
DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.
DESGRANGES, F. A Inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.
DIÉGUEZ, I. Desmontagem cênica. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [s. l.] v. 1, n. 1, p. 5-12, 2014. DOI: 10.14393/RR-v1n1a2014-01.
FOUCAULT, M. O uso dos prazeres e as técnicas de si. In: FOUCAULT, M. Ditos & Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 192-217.
FOUCAULT, M. Ditos & escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014b.
ICLE, G. Estudos da presença: prolegômenos para a pesquisa das práticas performativas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 9-27, 2011. DOI: 10.1590/2237-266023682.
MAGELA, A. L. L. Educação teatral como produção de subjetividade. Conceição | Conception, Campinas, v. 8, n. 2, p. 50-74, 2019. DOI: 10.20396/conce.v8i2.8656489.
MOLINA, W. F. Espectadores experientes, sujeitos autônomos: a mediação teatral como forma de construir conhecimento e de estar com o mundo. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 13, n. 39, p. 303-323, 2023. DOI: 10.26514/inter.v13i39.4547.
OLIVEIRA, N. W. C. A mediação teatral na formação de público: o projeto Cuida Bem de Mim na Bahia e as experiências artístico-pedagógicas nas instituições culturais do Québec. Salvador: UFBA, 2013. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.
ROMAGNOLLI, L. E.; MUNIZ, M. L. Teatro como acontecimento convival: uma entrevista com Jorge Dubatti. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 251-261, 2014. DOI: 10.5965/1414573102232014251.
PUPO, M. L. S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sidmar Silveira Gomes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Os autores mantém, sem restrições, os direitos autorais dos documentos publicados pelo periódico.
Os documentos distribuídos sob os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional podem ser compartilhados, copiados e redistribuídos em qualquer meio e formato desde que sem fins comerciais e que os devidos créditos sejam dados. Os documentos também podem ser adaptados, remixados e transformados desde que, neste caso, as contribuições feitas ao material original sejam distribuídas sob a mesma licença que o original.