Theater mediation and the training of persons licensed in theater: discussions about the ethical and sensitive character of the space between scene and audience

Authors

  • Sidmar Silveira Gomes Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p23-44

Keywords:

Theatrical mediation, Spectator training, Theater pedagogy, Degree in theater

Abstract

This study discusses the topic of theatrical mediation in the context of training a theater graduate. A bibliographical review was initially outlined, contextualizing the notions of theatrical mediation based on works by Desgranges, Pupo, Diéguez, among others. Then, to further develop the topic under discussion, an approach to some aspects of Michel Foucault’s thought is proposed. Linked to the previous reflections, an artistic-pedagogical process is reported to train people with theater degrees by proposing theatrical mediation processes. Finally, this study describes that the justifications for the importance of addressing the theme of theatrical mediation in the training path of a person with a degree in theater are based on the field of their professional activity and the importance of ethical and sensitive aspects linked to this function.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Sidmar Silveira Gomes, Universidade Estadual de Maringá

    Licenciatura Plena em Artes Cênicas pela Universidade de São Paulo. Mestre em Pedagogia do Teatro pela Universidade de São Paulo. Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Professor Adjunto do Departamento de Música e Artes Cênicas da Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

BARROS, J. M. Mediação, formação e educação: duas aproximações e algumas proposições. Revista Observatório Itaú Cultural, São Paulo, n. 15, p. 10-16, 2014.

DESGRANGES, F. A pedagogia do espectador. São Paulo: Hucitec, 2003.

DESGRANGES, F. Pedagogia do teatro: provocação e dialogismo. São Paulo: Hucitec, 2006.

DESGRANGES, F. A Inversão da olhadela: alterações no ato do espectador teatral. 2. ed. São Paulo: Hucitec, 2017.

DIÉGUEZ, I. Desmontagem cênica. Revista Rascunhos – Caminhos da Pesquisa em Artes Cênicas, [s. l.] v. 1, n. 1, p. 5-12, 2014. DOI: 10.14393/RR-v1n1a2014-01.

FOUCAULT, M. O uso dos prazeres e as técnicas de si. In: FOUCAULT, M. Ditos & Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010. p. 192-217.

FOUCAULT, M. Ditos & escritos IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2014b.

ICLE, G. Estudos da presença: prolegômenos para a pesquisa das práticas performativas. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 9-27, 2011. DOI: 10.1590/2237-266023682.

MAGELA, A. L. L. Educação teatral como produção de subjetividade. Conceição | Conception, Campinas, v. 8, n. 2, p. 50-74, 2019. DOI: 10.20396/conce.v8i2.8656489.

MOLINA, W. F. Espectadores experientes, sujeitos autônomos: a mediação teatral como forma de construir conhecimento e de estar com o mundo. Interfaces da Educação, [S. l.], v. 13, n. 39, p. 303-323, 2023. DOI: 10.26514/inter.v13i39.4547.

OLIVEIRA, N. W. C. A mediação teatral na formação de público: o projeto Cuida Bem de Mim na Bahia e as experiências artístico-pedagógicas nas instituições culturais do Québec. Salvador: UFBA, 2013. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2013.

ROMAGNOLLI, L. E.; MUNIZ, M. L. Teatro como acontecimento convival: uma entrevista com Jorge Dubatti. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 23, p. 251-261, 2014. DOI: 10.5965/1414573102232014251.

PUPO, M. L. S. B. Para alimentar o desejo de teatro. São Paulo: Hucitec, 2015.

Published

2024-08-30

Issue

Section

DOSSIÊ MEDIAÇÃO – ENTRE PÚBLICO, AÇÃO E CENA

How to Cite

Gomes, S. S. (2024). Theater mediation and the training of persons licensed in theater: discussions about the ethical and sensitive character of the space between scene and audience. Sala Preta, 23(2), 23-44. https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p23-44