Unforeseen performativity: mediation proposals by the iNerTE group to build a debate inside out
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v23i2p6-22Keywords:
Reception aesthetics, Mediation, Performing arts, SpectatorsAbstract
Before a work of art, the reading of the different signs offered takes place both on the work and beyond it, the reading of the scene corresponds to creations recovered by spectators, always in different and unpredictable ways. This study describes the mediation studies carried out by the iNerTE group (Unstable Center for Theatrical Reception Studies), which seeks to intertwine the study of reception theories and the mediation practice proposed to spectators. Among the mediation actions organized by the group, we highlight the dialogues with spectators, which took place after the presentation of shows, called debate in reverse. As a case study, we describe the debate on the theatrical show 66 minutes in Damascus, presented at the 1st International Theater Biennial of the University of São Paulo – Incendiary Realities, in 2013. This analysis shows that participants’ engagement in a debate, rather than taking place just for fun and considering the playful environment in which it can be established, requires sharing the purpose of being there. We find that the reflective axes of the research the group developed created an invitation, highlighting the primordial moment in which spectators revisit their own references in search of reading the artistic signs presented by the work.
Downloads
References
COHEN, R. Performance como linguagem: criação de um tempo-espaço de experimentação. São Paulo: Perspectiva, 2004.
DELEUZE, G; GUATTARI, F. Mil platôs — capitalismo e esquizofrenia. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora 34,1995
FERRANTE, E. As margens e o ditado: sobre os prazeres de ler e escrever. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2023.
ISER, W. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1999.
JAUSS, H. R. A história da literatura como provocação à teoria literária. São Paulo: Ática, 1994.
SIMÕES, G.; DESGRANGES, F. Folias Galileu: o espectador em ato performativo. Sala Preta, São Paulo, v. 17, n. 1, p. 331-343, 2017.
RILKE, R. M. Cartas a um Jovem Poeta. São Paulo: L&PM, 2013.
ROLNIK, S. Esferas da Insurreição. Notas para uma Vida não Cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
TUSP – TEATRO DA USP. I Bienal Internacional de Teatro da USP: Realidades Incendiárias. São Paulo, 31 set. 2013. Disponível em: http://www.usp.br/tusp/?p=2360. Acesso em: 5 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Giuliana Simões
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os leitores são livres para compartilhar, copiar e redistribuir os textos publicados na Sala Preta, sem fins comerciais e em qualquer suporte ou formato, desde que sejam dados os créditos apropriados ao(s) autor(es) e à Revista. Podem também adaptar, remixar, transformar e criar a partir deste material, desde que distribuam o material derivado sob a mesma licença do original – e mantenham a menção explícita ao(s) autores e à Revista Sala Preta.
Ao submeter um artigo à Sala Preta e tê-lo aprovado para publicação os autores concordam com os termos da Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional.