Surveillance and control in the work of Harun Farocki

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138357

Keywords:

surveillance, control, image, archive, Harun Farocki

Abstract

This study aims to show how the images used by Harun Farocki in the films Prison Images and Images of the World and the Inscription of War assume an operational function, a role that distances them from a figurative dimension, producing associations not perceptible until then, which reveal the aspects of surveillance and control to which the world of production and consumption is directly linked. Based on the reflections of Michel Foucault and Gilles Deleuze, it is possible to show the normative character of surveillance and its reconfigurations from the technological advance to a system of social control that works in an open and expanded way and has the image as the center of its mechanism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Jamer Guterres de Mello, Universidade Anhembi Morumbi

    Pesquisador de pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Anhembi Morumbi. Bolsista PNPD-CAPES. Doutor em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

BAUTE, M. “A sequência das moedas”. In: MOURÃO, M. D.; BORGES, C.; MOURÃO, P. (Orgs.). Harun Farocki: por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010. p. 128-133.

BLÜMLINGER, C. “Harun Farocki: a arte do possível”. In: MACIEL, K. (Org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009. p. 231-241.

BRUNO, F. “Contramanual para câmeras inteligentes: vigilância, tecnologia e percepção”. Galaxia, São Paulo, n. 24, p. 47-63, dez. 2012a.

______. “Imagem, tecnologia e acontecimento: conexões a partir da obra de Harun Farocki”. In: DIAS, S.; MARQUES, D.; AMORIM, C. (Orgs.). Conexões: Deleuze e arte e ciência e acontecimento e… Petrópolis: De Petrus; Brasília: CNPq/MCT; Campinas: ALB, 2012b. p. 85-102.

DELEUZE, G. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 1992.

FAROCKI, H. “Trailers escritos”. In: MOURÃO, M. D.; BORGES, C.; MOURÃO, P. (Orgs.). Harun Farocki: por uma politização do olhar. São Paulo: Cinemateca Brasileira, 2010. p. 64-97.

FAROCKI, H. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra, 2013.

FERNÁNDEZ, D. “Prólogo”. In: ______ (Org.). Sobre Harun Farocki: la continuidad de la guerra a través de las imágenes. Santiago: Metales Pesados, 2014. p. 7-11.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

______. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

PANTENBURG, V. Farocki/Godard: film as theory. Amsterdã: Amsterdam University Press, 2015.

VEGA, F. “La fabricación de lo visual: catástrofe y política de la imagen en el cine de Harun Farocki”. In: FERNÁNDEZ, D. (Org.). Sobre Harun Farocki: la continuidad de la guerra a través de las imágenes. Santiago: Metales Pesados, 2014. p. 43-55.

Referências audiovisuais

IMAGENS da prisão. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Gefängnisbilder. Alemanha: Harun Farocki Filmproduktion; ZDF/3sat, 2000. (60 min).

IMAGENS do mundo e inscrições da guerra. Direção e roteiro: Harun Farocki. Título original: Bilder der Welt und Inschrift des Krieges. Alemanha: Harun Farocki Filmproduktion; Filmförderung NRW, 1988. (75 min).

Published

2018-04-27

How to Cite

Surveillance and control in the work of Harun Farocki. (2018). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 45(49), 131-148. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138357