Narrativity, corporality and realism of shock in Mooca, São Paulo and Um céu de estrelas
DOI:
https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138493Keywords:
cinematographic realism, brazilian cinema, film analysisAbstract
Tata Amaral’s dramatic-realistic film Um céu de estrelas (1996) is analyzed from the structuring of its story, with special attention to its aspects of montage, setting, and movement. The film analysis proposes, in the same impulse, the reading of the short film Mooca, São Paulo (1996), by Francisco César Filho, an initial sequence of Um céu de estrelas especially made to compose the cinema distribution. This article investigates how this set established the construction of bodies in a way that makes them oscillate between rest and explosion, eroticism and abjection, public and private space, between dramatic naturalism and critical detachment. Thus, this article points the contribution of these materials to the contradictory contemporary realism of the late twentieth century in Brazilian cinema.
Downloads
References
AUMONT, J. A análise do filme. Lisboa: Texto e Grafia, 2011a.
______. O cinema e a encenação. Lisboa: Texto e Grafia, 2011b.
BERNARDET, J. C. et al. Cinema e tragédia. Estudos de cinema. São Paulo, v. 2, p. 69-96, 1999.
BRECHT, B. Poemas: 1913-1956. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Editora 34, 2000.
CÉSAR FILHO, F. Francisco César Filho. Blog do Chiquinho, São Paulo, [201-]. Disponível em: goo.gl/LsxTRt. Acesso em: 22 mar. 2018.
LUKÁCS, G. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. São Paulo: Duas Cidades: Editora 34, 2000.
PINTO, P. P. O corpo, o olhar e a interpelação do real na narrativa de “Um céu de estrelas”. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO DE PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO, 11., Rio de Janeiro, 2002. Rio de Janeiro: Compós, 2002.
______. Um céu antes das imagens de TV: narratividade do realismo de choque. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, 26., São Paulo, 17-22 jul. 2001. Anais… São Paulo: ANPUH, 2011.
SANCHEZ-BIOSCA, V. Entre le corps évanescent e le corps supplicié: videodrome et les fantaisies postmodernes. Cinémas, Paris, v. 7, n. 1/2, p. 73-88, 1997.
SILVA, M. R. C. Uma face inquieta no cinema brasileiro: estudo sobre a proposta estética do filme Um céu de estrelas, de Tata Amaral. 2003. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.
XAVIER, I. O cinema brasileiro dos anos 90. Praga: Revista de Estudos Marxistas, São Paulo, n. 9, p. 97-134, jun. 2000.
______. Figuras do ressentimento no cinema brasileiro dos anos 90. In: RAMOS, F. P. et al. (Org.). Estudos de cinema 2000: SOCINE. Porto Alegre: Sulina, 2001. p. 78-98.
______. O concerto do ressentimento nacional. Sinopse, São Paulo, v. 4, n. 8, p. 35-37, 2002.
ZIZEK, S. Bem-vindo ao deserto do real. São Paulo: Boitempo, 2003.
Referências audiovisuais
MOOCA, São Paulo. Francisco César Filho, Brasil, 1996.
UM CÉU de estrelas. Tata Amaral, Brasil, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Pedro Plaza Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal must agree with the following terms:
- Authors keep their copyrights and grant the journal first time publication rights, having their articles simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing texts with authorship recognition and first publication on this journal for non-commercial purposes.
- Authors are allowed to make additional contracts, for a non-exclusive distribution of the article’s version published on this journal (e.g.: publishing in institutional repositories of articles or as a book chapter), with authorship recognition and first publication on this journal.