The national art in Painel (1950): between the present and the past

Authors

DOI:

https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138642

Keywords:

Painel, Lima Barreto, documentary

Abstract

This article analyzes the short film Painel (1950, directed by Lima Barreto), which is based on the Tiradentes panel painted by Candido Portinari. Examining narrative, visual, and sonorous elements, this article aims to analyze how the movie creates a visuality of its time linked to the modernity – through the modern art, architecture, design, music -, and at the same time discusses a past event, the Inconfidência Mineira.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Igor David dos Santos, Universidade Federal do Paraná

    Doutorando em História pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

References

AMARAL, A. Arte Para quê? a preocupação social na arte brasileira, 1930-1970: subsídios para uma história social da arte no Brasil. São Paulo: Studio Nobel, 2003.

ARGAN, G. C. Arte Moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

AZEVEDO, Á. de. Lira dos vinte anos e poesias diversas. São Paulo: Ateliê Editorial, 1999.

CARVALHO, J. M. de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.

DENIS, R. C. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.

EGG, A. Modernismo musical e colaboração internacional na Política de Boa Vizinhança. Baleia na Rede, Marília, v. 1, n. 10, p. 62-81, 2013.

FICHER, S.; ACAYABA, M. M. Arquitetura moderna no Brasil. São Paulo: Projeto, 1982.

FREITAS, A. Arte de guerrilha: vanguarda e conceitualismo no Brasil. São Paulo: Edusp, 2013.

GALVÃO, M. R. Burguesia e cinema: o caso Vera Cruz. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1981.

MILLIET, M. A. Tiradentes: o corpo do herói. 1998. Tese (Doutorado em Estruturas Ambientais Urbanas) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

NICHOLS, B. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2013.

ONOFRE, C. C. O zoom nas trilhas da Vera Cruz: a trilha musical da companhia cinematográfica Vera Cruz. 2005. Dissertação (Mestrado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade de Campinas, Campinas, 2005.

PORTINARI, C. Tiradentes. 1948. 1 original de arte, painel a têmpera em tela, 309 × 1767 cm. Disponível em: https://goo.gl/QTxjfP. Acesso em: 26 mar. 2018.

RAMOS, F. P.; MIRANDA, L. F. A. de. (Orgs.). Enciclopédia do cinema brasileiro. São Paulo: Senac São Paulo, 2000.

SANTOS, C. R. dos; LAGE, C. F. Cataguases: patrimônio da modernidade (1). Arquitextos, ano 5, jan. 2005. Disponível em: https://goo.gl/QCACgm. Acesso em: 26 mar. 2018.

SANTOS, I. D. Enquadrando a nação: a cultura nacional e a Companhia Cinematográfica Vera Cruz no início dos anos 1950. 2015. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

SANTOS, M. C. L. dos. Móvel moderno no Brasil. São Paulo: Edusp, 1995.

SILVA, E. de C. As representações do Colégio de Cataguases e de suas práticas educativas nas memórias de seus ex-alunos. (Década de 1950). 2005. Dissertação (Mestrado em Educação e Cultura Contemporânea) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro, 2005.

TOLENTINO, C. A. F. O rural no cinema brasileiro. São Paulo: Unesp, 2001.

TOTA, A. P. O imperialismo sedutor: a americanização do Brasil na época da Segunda Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

XAVIER, I. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Referências audiovisuais

PAINEL. Lima Barreto, Brasil, 1950. (16 min).

Published

2018-04-27

How to Cite

The national art in Painel (1950): between the present and the past. (2018). Significação: Journal of Audiovisual Culture, 45(49), 56-75. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2018.138642